Gassdrevet lastebil fra Volvo
Volvo Trucks utvider modellserien i Europa med en ny versjon av Volvo FE som utelukkende går på metangass.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Volvo FE CNG (Compressed Natural Gas) er hovedsakelig utviklet for kortere kjøreoppdrag med gjentatte start og stopp, som for eksempel avfallshenting og lokal distribusjon, opplyser Volvo Trucks i en pressemelding.
Den er utstyrt med en ny 9-liters Euro 6 gassdrevet motor med tennpluggteknologi og automatgir.
- Med Volvo FE CNG kan vi nå tilby selskaper som kjører mye i tettbygde strøk en lastebil med en betydelig mindre miljøpåvirkning. Mange byer over hele verden ser etter alternativer til dieseldrevne lastebiler. Særlig når det gjelder avfallshåndtering, er fornybare drivstofftyper ofte et krav for å få oppdraget, sier Christina Eriksson, produktsjef for alternative drivlinjer hos Volvo Trucks.
Metangass inneholder lave forekomster av skadelige partikler, og er helt luktfri når den forbrennes. Når metan er en biogass, som vil si at den er basert på organisk materiale, er utslippene av karbondioksid - CO2 - opptil 70 prosent lavere enn med en diesellastebil.
Volvo FE CNG er drevet av en helt ny 9-liters Euro 6-motor med tennpluggteknologi som produserer 320 hk og 1356 Nm dreiemoment.
- Tennpluggteknologi passer spesielt for kortere kjøreoppdrag med mange start og stopp, forklarer Christina Eriksson.
- Metangass er drivstoffet som vil bli et bærekraftig alternativ til diesel på lang sikt. Akkurat nå ligger fokuset på å jobbe sammen med de ulike offentlige myndighetene og private selskapene for å sette sammen relevante regler og skape de riktige forholdene for positiv utvikling, sier Lars Mårtensson, miljøsjef hos Volvo Trucks.
Salget av nye Volvo FE CNG starter i Europa i høst, og produksjonen starter i begynnelsen av 2015.
Fakta om Volvo FE CNG
- 4x2 (19t), 6x2 (19,5 - 26t) jevnlastbil
- G9K gassmotor, 9-liters Euro 6 med tennpluggteknologi, 320 hk / 1356 Nm
- Automatgir
- Kort førerhus
- Tanksystem for opptil 160 m3 metangass
- 2x4 eller 2x3 tanker for komprimert naturgass på begge sider av chassiset.