Lastebilnæringens beskytter 60 år
- Uten NLF står den norske lastebilnæringen helt ubeskyttet mot et system som i økende grad belønner prisdumping. Det være seg statlige aktører med ansvarsfraskrivelse som beste verktøy, eller utenlandske logistikk-giganter som spiser lavkostsjåfører til frokost.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var Tore Veltens ord da han ble valgt som forbundsleder i 2016. 26. april fyller østerdølen 60 år.
Han har ingen illusjoner i forhold til utfordringene som ligger i horisonten.
Velten legger ikke skjul på at NLF har en stor jobb å gjøre, og den jobben er det ingen andre som har tenkt å gjøre for næringen. Ifølge 60-åringen skal over 125 millioner tonn ut på veiene innen 2030. Mesteparten av dette er det NLF-medlemmer som skal frakte.
Velten ivrer for at lastebileierne kan gjøre jobben sin med full aksept fra samfunnet og med politisk vilje i ryggen.
- Kunnskapsrik med stort hjerte
– I 2016 fikk NLF en forbundsleder med både stor kunnskap om og stort hjerte for næringen. Som tredje generasjons lastebileier kan man uten tvil snakke om å ha fått det inn med morsmelka. Hans viktigste sak som forbundsleder var kampen for like konkurransevilkår, spesielt med tanke på den økte konkurransen fra transportører tilhørende i lavkostland. Men allerede lenge før dette var en problemstilling, i 1979, meldte han seg inn i NLF. Det er noe av karakteristikken adm. direktør Geir A. Mo i NLF gir Tore Velten i anledning 60-års dagen 26. april.
Omdømmebygger
Mo fremhever en forbundsleder som er svært opptatt av at næringens omdømme må bedres, og som et ledd i dette har arbeidet for trafikksikkerhet tatt mye av 60-åringens tid.
Velten startet på 90-tallet prosjektet «Venner på veien», et prosjekt som lærer skolebarn om blindsoner på store kjøretøy og hvordan myke og harde trafikanter kan ferdes tryggere i trafikken ved å samspille. For denne innsatsen fikk han Hedmark fylkeskommunes trafikksikkerhetspris i 2002.
«Venner på Vegen» har i dag blitt et landsomfattende prosjekt, og siden oppstarten har titusentalls av barneskoleelever blitt tryggere i trafikken gjennom opplegget.
- Dessverre kan ikke all verdens holdningsskapende arbeid forhindre at tungbilsjåfører av og til blir innblandet i alvorlige trafikkulykker. NLF har hjulpet mang en sjåfør med Kollegahjelpen, en støtteordning for yrkessjåfører som har opplevd ulykker i forbindelse med jobben. Tore har vært Kollegahjelper i en årrekke, og har støttet både norske og utenlandske sjåfører, forteller Mo som også understreker en stor takhøyde når Velten er med i organisasjonens diskusjoner. - Han setter pris på en frisk debatt, men er tydelig på at når diskusjonen er over og vedtaket fattet, så er det vedtaket som gjelder. Dette gjelder selvsagt også når han ikke vinner fram med sitt syn. Den type redelighet har gitt han stor respekt som forbundsleder både innen og utenfor organisasjonen, og ført til gode resultater i det politiske arbeidet, sier NLF-sjef Geir A. Mo.