Innseiling og dypvannskai Mo i Rana» er et samarbeidsprosjekt
mellom Kystverket og Rana kommune via kommunens selskap Dypvannskai AS.
Prosjektet består av flere delprosjekter i Ranfjorden og Mo i Rana havn. Målene
er å redusere skipsulykker, øke havnekapasiteten og skapa bedre tilgjengelighet
for skipstrafikken som anløper terminalene i Mo i Rana.
«Innseiling og dypvannskai Mo i Rana» er et samarbeidsprosjekt mellom Kystverket og Rana kommune via kommunens selskap Dypvannskai AS. Prosjektet består av flere delprosjekter i Ranfjorden og Mo i Rana havn. Målene er å redusere skipsulykker, øke havnekapasiteten og skapa bedre tilgjengelighet for skipstrafikken som anløper terminalene i Mo i Rana.
Hovedentreprenør Vest Betong AS vil samarbeide med Gerd Stensen AS
for mudringsarbeidet. Totalt skal det mudres over 100.000 kubikkmeter masser,
noe som tilsvarer omtrent 15.000 lastebillass. Arbeidet vil hovedsakelig
utføres med kranlekter og grabb, som er ideelt for store mudringsdybder
samtidig som det sikrer god kontroll og minimal spredning av partikler i sjøen. De mudrede massene vil bli lastet og transportert på sjøen med hjelp av
lektere og slepebåter. Ved å unngå landtransport minimeres belastningen på det
lokale veinettet og nærmiljøet.
Kritisk
– For prosjektets fremdrift har det vært kritisk å få ferdigstilt
deponiområdet ved Langneset så raskt som mulig, ettersom vi kun har tillatelse
til å mudre fra september til februar med hensyn til naturmiljøet. En
forsinkelse i etablering av deponiet ville derfor ha medført en kortere
mudringsperiode med større risiko for at vi ikke rekker å ferdigstille all
mudring i løpet av en sesong. I gjennomsnitt må vi mudre nesten 100
lastebillass per dag for å bli ferdige i tide, så vi ønsker derfor å utnytte mudringssesongen
optimalt, sier Martin Fransson på Kystverket som er prosjektleder for
samarbeidsprosjektet.
Deponering
Deponiet på Langneset er nå
etablert, og prosjektet har en trygg plass for å håndtere de forurensede
muddermassene som skal bygges inn i kaia. Massene vil deretter bli stabilisert
for å hindre lekkasje av miljøgifter og sikre en stabil byggegrunn. Øvrige rene
masser som fjernes fra havneområdet, vil bli deponert på stort dyp lenger ut i
Ranfjorden. Prosjektet vil overvåke mudringen både med hensyn til spredning av
partikler i sjøen gjennom turbiditetsmålere og sedimentfeller. Det vil også
jevnlig bli tatt miljøprøver fra muddermassene for å sikre at all forurensing
blir trygt håndtert i deponiet på Langneset.
Fordeler
Å etablere et deponiområde i
strandkanten er en vanlig måte å håndtere overskuddsmasser fra
mudringsprosjekter og har flere fordeler, ifølge Martin Fransson.
– Deponiet gir både en trygg
håndtering av forurensningene vi finner på sjøbunn, samtidig som vi utnytter
masser på en god måte for å etablere nødvendige bakarealer for den nye
dypvannskaia. Selv om dette ikke primært er et miljøprosjekt, er det godt å vite
at prosjektet forlater Mo i Rana i en bedre miljøtilstand enn når vi begynte.
Når mudringsarbeidet avsluttes
våren 2025, starter arbeidet med å etablere den nye dypvannskaia. Dette
arbeidet vill pågå frem til sommeren 2026, da den nye kaia kan tas i bruk.