Gjenbruk fraktet elektrisk
Den nye el-trekkeren til Smart Retur skal gå mellom hovedlageret på Langhus, Vestby, Moss og Gjelleråsen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Smart Retur, som er Nordens største aktør innen returlogistikk
av paller, har satt i trafikk sin førte elektriske trekkvogn. Den skal trafikkere
strekningene mellom SmartReturs lager på Fugleåsen, og til og fra kunder på
Gjelleråsen og Vestby og også ned til Moss.
– Vi gjør det jo fordi vi ville komme i gang med mer bærekraftig transport. Vi så at det ikke fantes noen gode løsninger per i dag, og at utviklingen går litt tregt. Da tenkte vi «ok, da må vi ta initiativ til det selv», sier direktør for bærekraft i Smart Retur Stine Alvestad til MT.
– Foreløpig er ikke el-trekkere egnet for lange oppdrag, ikke desto mindre passer disse bilene godt til nær-distribusjon. Med vårt nettverk av 18 lagre over hele Skandinavia, så ønsker vi å teste ut hvordan disse trekkerne kan bli en grunnstamme for de nærmeste oppdragene som vi har mange av, sier Alvestad.
Samarbeid med Torpa Bilruter
Det er Torpa Bilruter som formelt eier og drifter denne trekkeren for Smart Returs regning de neste fem årene.
– Vi ønsker fortgang i reduksjon av CO₂-utslipp, så når det nå leveres solide elektriske trekkere, så er vi gjerne prøvekanin i vår bransje. Mange av våre transportører vil være med å satse, så dette er bare begynnelsen. Etter å ha testet ut den helelektriske Volvo FH12 tidligere i vinter, vil våre kunder fra Vestby og Oslo-området merke en bedring på bunnlinjen i sine miljøregnskap, sier administrerende direktør i Smart Retur Norge, Trond Juliussen.
Bilen vil gå i snitt ti timer hver dag. Stine Alvestad forteller at investeringen, som er gjort med støtte fra Enova, også gjør det økonomisk forsvarlig.
– Det har hele tiden vært miljøargumentet som har vært motivasjonen for anskaffelsen av bilen, men samtidig er målsettingen at vi står oss økonomisk.
Den elektriske Volvo-en må
naturligvis lades, og Smart Retur har etablert en ladestasjon ved den ene lasteporten
på Fugleåsen. Der kan bilen forsynes med strøm, i hovedsak med kraft fra
byggets solceller, både om natten og ved lasting og lossing.
Miljørapport
For Smart Retur er det viktig å synliggjøre bærekraft overfor sine kunder, og selskapet har lansert en miljørapport for kundene.
– Da kan de hele tiden følge med på hvor mye CO₂-utslipp våre tjenester står for. Hva kommer fra transport, hva kommer fra andre typer kilder, hvor mange kilometer kjøres, fyllingsgrad, ombruksgrad inn, ombruksgrad ut, antall trær spart ved å bruke oss, i stedet for engangspaller, sier Stine Alvestad.
– Våre kunders søkelys på ESG har økt betraktelig bare de siste to årene, så det er i alles interesse at vi går foran og er ambisiøse, sier Juliussen.
Transport står for rundt 30 prosent av klimautslippene til Smart Retur, og målet er å redusere utslippet så mye som mulig.
– I tillegg til el-trekkeren, så jobber vi med å bruke tog over lastebil når det er mulig, optimalisere fyllingsgrad og returlogistikk (samkjøringer), samt utnytte våre 18 lokasjoner i Skandinavia sin gir kortest mulig avstand til våre kunder og samarbeidspartene. Elektrisk drivlinje på flest mulig oppdrag er målet, og nå er vi for alvor i gang, sier Alvestad.