DIGITALISERER: OIe-Johan Meyer Melin i Tradeblock vil vise logistikkbransjen nytten av blockchain.

Gjør handel sikkert og effektivt

Tradeblock skal nyttiggjøre blockchain-teknologien for alle som driver med transport.

Publisert Sist oppdatert

I tre år jobbet Ole-Johan Meyer Melin i Maersk i Göteborg og har også erfaring som meglerassistent i Singapore. Der opplevde han hvordan ulike transportdokumenter skaper både plunder og heft og ikke minst kostnader og ineffektivitet i en forsyningskjede.

– Jeg kom på ideen til Tradeblock for to og et halvt år siden, og begynte å lage en plan på det, forteller Meyer Melin.

Sparer tid og penger

Startups på Transport & Logistikk

12 norske startups skal ha stand på Transport & Logistikk på The Qube på Gardermoen 21. og 22. oktober. Tradeblock er ett av disse oppstartsselskapene. 

Resultatet er Tradeblock, som er en blockchain-plattform som effektivt håndterer handelsdokumenter på en sikker og transparent måte.

– Bill of ladings (konnossement på norsk) er for eksempel et fysisk dokument som sendes fysisk frem og tilbake. Det koster mye. Gjennom å digitalisere dette dokumentet med block chain-teknologi, som er kryptert og gjør det sikkert, kan man spare mye både tid og penger, mener Meyer Melin.

Han har fått med seg en kompanjong med blockchain- og utviklerkompetanse på den tekniske siden, mens Meyer Melin med sin leder- og kommersielle erfaring virkelig har sett hvor skoen trykker for eksportører, importører og logistikkbedrifter.

For å få fart på sakene har Tradeblock det siste halvannet året hatt et pilotsamarbeid med samarbeid med logistikkselskapet Hecksher i Göteborg, som aktivt har bidratt til utviklingen av plattformen.

– Vi er spesielt blitt imponert av de store sikkerhetsforbedringene og effektivitetsgevinsten systemet lover, sier administrerende direktør i Hecksher Patrik Rössberger.

- Små og agile

Foreløpig teller Tradeblock-teamet som nevnt bare to personer, noe som ifølge Meyer Melin foreløpig er en fordel.

– Vi er små og agile, ikke så topptunge som de store. Vår ambisjon er å være agile og bygge på den maritime tradisjonen vi har i Norge. Vi har et produkt klart og foreløpig ingen eksterne eiere, men er i markedet for å hente kapital, sier han.

Han er sikker på at markedspotensialet for slike systemer er stort. Per i dag er for eksempel kun rundt fem prosent av bill of lading-dokumenter digitalisert.

– Vi tenker globalt. Alle aktører i den globale leverandørkjeden som håndterer ulike typer handelsdokumenter er potensielle kunder. Vi tror at blockchain kommer til komme mer og mer, spesielt når sikkerhet blir stadig viktigere, sier han. Meyer Melin.

Powered by Labrador CMS