Slik kan Godsfergen bli

Containerskip med helautomatiske kraner skal gå daglig til helautomatiske kaianlegg.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Under sitt foredrag under Losbykonferansen kom daglig leder i Shortsea Promotion Centre Norge, Hans Kristian Haram, med ny innsikt om Godsfergen.

Godsfergen er et prosjekt som Haram kaller Norges største vogntog. Skip skal gå langs kysten av Norge med daglige punktlige avganger, der hver skip i snitt vil frakte containere tilsvarende 100 trailere.

Og Haram forsikrer at det er realisme i arbeidet.

- Dersom myndighetene er med, kan den første fergen gå i 2016, sier Haram til MTlogistikk.no.

Trenger ti skip

For at det skal bli en realitet, trengs for det første politisk velvilje, som igjen må resultere i investeringer i skip og kaianlegg.

- Vi trenger ti skip som tar 100 trailerlaster hver, til 150 millioner kroner per stykk. Det er 1,5 milliarder kroner og er i grunn en ganske liten investering, sier Haram.

I tillegg trengs det kaianlegg. Ubetjente sådan. For mye av tanken er å kutte ut havnearbeideren.

- Nøkkelen til suksess ligger i å ta lasten billig gjennom havnen. Her må vi tenke helt radikalt nytt om vi skal greie å konkurrere. Og det har vi gjort, sier Haram og lister opp tiltak:

- Ubetjent havn (container settes rett på bil fra skip)
- Tilgjengelig til enhver tid
- Sikret

Tanken er at skipet skal gå hver dag på et nøyaktig klokkeslett, akkurat som en ferge.

Konkurransedyktig på pris

- Vi greiere ikke konkurrere med lastebil på tid, vi kan ikke levere over natten over alt, men gevinsten er at dette kan bli veldig kostnadseffektivt. Ifølge våre beregninger kan vi levere transport til rundt fem kroner per trailerkilometer, sier Haram.

I dag ligger prisen på en transport med norsk lastebil opp mot 15 kroner per trailerkilometer, mens prisen med en utenlandsk bil kan komme ned i under ti kroner per trailerkilometer. Ifølge beregningene vil Godsfergen altså være konkurransedyktig på pris.

I tillegg vil systemet være samfunnsøkonomisk fornuftig. Ifølge Haram kan man spare rundt 750 millioner kroner per år, i reduserte ulykker, miljøgevinst og redusert infrastrukturslitasje.

Kystminister Lisbeth Berg-Hansen annonserte nylig at det kommer tre friske milliarder til investering i gods på sjø. Det gir Haram håp.

- Jeg tipper at Ap, legger de tre milliardene inn i budsjettet som kommer nå. Og vi har fått signaler fra partiene som tar over at de minst kommer til å matche det, sier Haram.

Skipene som skal betjene rutene langs Norgeskysten vil være rene containerskip med to kraner som kan laste og losse skipene uten havnearbeidere. Det skal være mulig å laste og losse skipet i løpet av en time.

Godshurtigruten skal etter planen gå langs hele Norgeskysten fra Oslo til Trondheim og fra Bodø og nordover. Men også fra Polen, via svenskekysten og Danmark til Oslofjorden og resten av nettverket.

- Vi ønsker å skape et daglig samlebånd langs kysten av Norge, likt det Maersk har fra Østen til Europa, sier Haram.

Powered by Labrador CMS