Kutter støtte til Norwegian Gannet

Slakteskipet Norwegian Gannet har fraktet mindre fisk enn planlagt, og dermed reduseres støtten som er gitt til godsoverføring.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hav Line fikk i 2018 tildelt 20 millioner kroner fra Kystverket i tilskudd for overføring av gods fra vei til sjø. Beløpet var beregnet ut fra at slakteskipet Norwegian Gannet skulle frakte 212.488 tonn gods i løpet av støtteperioden.

Nå viser det seg at Norwegian Gannet kommer ti å frakte 66.270 tonn mindre i løpet av perioden, melder Teknisk Ukeblad.

Les mer om Norwegian Gannet: 
Norsk lakseboost i Hirtshals
Norwegian Gannet har fått dispensasjon
Moderne Transport-prisen til Carl-Erik Arnesen

På grunn av reduksjonen i frakt, blir også støttebeløpet redusert. Totalt reduseres støtte med 6,2 millioner kroner.

Ifølge Hav Line skyldes den lavere godsoverføringen fra 2018 til utgangen av 2019 at slaktebåten har hatt en teknisk innkjøringsfase.

«…Havlines egenvurdering av måloppnåelse er at det teoretisk sett er mulig å hente inn volum i senere periode», heter det i vedtaket ifølge Teknisk Ukeblad.

Konseptet til Norwegian Gannet og rederiet Hav Line, er å ta opp laks fra merder i norske fjorder, slakte dem om bord, og frakte dem rett til ett hypermoderne mottaksanlegg i Hirtshals. En strid rundt skipet går på om skipet har rett til å ta med tredjesorteringsfisk, såkalt produksjonsfisk, til utlandet for sortering.

Fiskeridepartementet har derfor prøvd å stoppe båten. Bergen tingrett opphevet myndighetens vedtak tidligere i januar i fjor, men departementet bestrider tingrettens kjennelse.

Skipet driver i dag på dispensasjon fra et krav om at såkalt produksjonsfisk ikke kan sendes ut av Norge. Dispensasjonen varer fram til sommeren. Betingelsen er at all produksjonsfisk sendes tilbake til Norge.

Partene skal etter planen møtes i Bergen tingrett 15. april.  

Powered by Labrador CMS