Knut Sollund, styreleder i Viasea Shipping og CEO i ColliCare.

Én ny havn og ett nytt skip hvert år

Det unge rederiet Viasea har store ambisjoner.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansand Havn var vertskap for årets Havnekonferanse 29. august, og der var havnekollegaer og fagmiljø fra hele landet til stede. En av foredragsholderne var Knut Sollund, CEO i ColliCare og styreleder i Viasea Shipping.

Satser friskt

Han startet med å si Viasea Shipping ønsker å øke virksomheten sin med én ny havn og ett nytt skip i året. For å få det til, har de behov for lavest mulige avgifter, fortsatte insentivordninger og effektiv håndtering i havna. De ønsker seg også langsiktig støtte fra næringslivet og myndighetene og konkurransedyktige betingelser.

– Vil Viasea Shipping greie dette? spør Moderne Transport.

– Ja, jeg mener det er mulig å gjøre det. Vi skal gjøre alt hva vi kan for at dette er det minimum vi kan få til, bekrefter Knut Sollund.

Viasea har i dag ruter fra England, Nederland, Tyskland, Polen og Litauen til Norge, der havnene i Moss, Oslo og Kristiansand anløpes.

Positivt marked

Knut Sollund fortsetter:

– Det er viktig å ha noe å strekke seg etter. Markedet er veldig med oss nå. Det er store utfordringer innen biltransport. Hovedårsaken er at det er mangel på kvalifiserte sjåfører, spesielt for last mellom Norge-Baltikum og Polen. En annen stor utfordring er trafikktettheten på veiene, noe som gir lange køer og at biltransport blir dyrere. Men – dette fører til gode tider for shortsea, forklarer Sollund.

Vakte interesse

Reaksjonene på Havnekonferansen var positive. Det Sollund fortalte på vegne av Viasea Shipping, vakte interesse. Havnedirektør Halvard Aglen i Kristiansand forteller til Moderne Transport at han syns det er spennende å se om Viasea vil lykkes.

– Jeg har tro på akkurat dét, ja, sier Aglen.

Viaseas skip anløper én gang ukentlig Kristiansand havn.

Viasea Shipping har ti ansatte, hvorav to sitter på kontoret i Nederland og én jobber i Tallinn i Estland.

Powered by Labrador CMS