Fra containerhavna i Skutvika, Ålesund.

124 millioner å søke om

Kystverket venter på søknad om tilskudd til godsoverføring fra vei til sjø. 124 millioner kroner ligger i potten.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tilskudd til godsoverføring fra vei til sjø er et virkemiddel som støtter opp under regjeringens politiske målsetting om sikker, miljøvennlig og effektiv godstransport.

– Fordelen med sjøtransport, sammenlignet med de andre transportformene, er at samfunnet får en gevinst ved overføring av gods fra veg til sjø, fordi kostnadene i form av ulykker, støy, kø, lokal luftforurensning, klimagassutslipp og slitasje på infrastruktur er lavere for sjøtransport enn for transport langs veg, sier Sven Martin Tønnessen, avdelingsdirektør ved Kystverkets kystforvaltningsavdeling.

124 millioner

Det er i 2018 satt av 75 millioner til ordningen over statsbudsjettet, hvorav 11 millioner er tildelt i 2017. Kystverket har i tillegg mulighet til å tildele inntil 60 millioner kroner fra neste års midler. Det betyr at det samlet er tilgjengelig inntil 124 millioner i forbindelse med årets utlysning.

– Prosjekter som kvalifiserer for støtte rangeres etter hvor stor samfunnsnytte som genereres per tilskuddskrone, og deretter etter beregnet nytteverdi, sier Tønnesen videre.

I fjor fikk seks rederier til sammen 93 millioner kroner i støtte.

Samfunnsnytte

Støtten kan gis i opptil tre år til redere som oppretter godsruter innenfor EØS med skip som går under EØS-flagg. Forutsetning er at den nye godsruten genererer samfunnsnytte, er avhengig av støtte for å gjennomføres og at det kan vises til at den vil være levedyktig etter støtteperioden.

Etableringer av godsruter er ofte forbundet med høye etableringskostnader og lave godsvolumer i en oppstartsperiode.

– Støtten skal bidra til at etableringer av nye sjøtransporttilbud ikke forhindres av dette. Kystverket har utviklet et verktøy for å beregne samfunnsnytten ved overføring fra vei til sjø, som fungerer som grunnlag for tilskuddet til hvert prosjekt, forklarer Tønnessen.

Infomøter

Tilskudd fra ordningen skal primært bidra til at det etableres nye, sjøbaserte godsruter mellom en norsk havn og en annen havn i EØS-området. Under særskilte tilfeller vil det kunne gis tilskudd til oppgradering av eksisterende tilbud som står i fare for å legges ned. De som vurderer å søke oppfordres til å kontakte Kystverket for å avklare om prosjektet omfattes av ordningen før utforming av søknad.

Kystverket arrangerer informasjonsmøter om tilskuddsordningen i Stavanger 23. februar og i Trondheim 27. februar.

Powered by Labrador CMS