Godsterminal-beslutning før påske
Regjeringen tar beslutning i godsterminalsaken før påske.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dermed får sørtrøndersk næringsliv svaret de har ventet på i årevis.
Mye tyder på at en godsterminal for bane sør for Trondheim og regionhavn på Orkanger nå realiseres, og at de øvrige alternativene er uaktuelle.
Tydelig svar
- Vi skal gi et tydelig svar på hvordan vi skal gå videre. Det betyr at enkelte alternativer vil bli eliminert, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet til Adresseavisen.
Aarset og leder i Stortingets transportkomité, Linda Hofstad Helleland (H) møtte denne uken havnesjef Wollert Kron-Hansen og representanter fra det lokale næringsliv for å drøfte ny godsterminal.
Klar beskjed
Representanter fra både Schenker og CargoNet ga klar beskjed om at en delt løsning sør for byen er best, på Torgård eller Søberg, i kombinasjon med containerhavna på Orkanger. Denne løsningen ønsker også Trondheim Havn og er helt i tråd med Jernbaneverkets egen anbefaling.
Helleland og Aarseth fikk også opplyst at behandlingen av containere på dagens terminal på Brattøra, koster det dobbelte i forhold til behandling på den moderne godsterminalen på Ganddal i Sandnes.
Bil, båt og bane
Statssekretæren skal møte næringsaktørene i Nord-Trøndelag om et par uker. Der har kravet vært en plassering av terminal nord for Trondheim med en helintegrert løsning hvor båt, tog og bil møtes.
På Røroskonferansen nylig kritiserte Helleland den forrige regjeringen for å la sakene ligge fordi de ikke ville ta stilling til dem. Hun pekte på E39 på Vestlandet som et eksempel og understreket at godsterminalsaken i trondheimsområdet er i samme kategori.
Kreves beslutning
Både Helleland og Aarseth påpeker at denne saken er kommet til et punkt der det kreves en regjeringsbeslutning for å komme videre. De viser til at den forrige regjeringen bestemte seg for å gjennomføre en analyse av godsstrømmene her i landet, før man kunne ta stilling til godsterminalen. De oppfatter dette som en bekvem holdning for å unngå å ta stilling.
Regjeringen vil sette alt inn på å tenke bil, båt og bane når den fremtidige godstransportløsningene skal meisles ut.