Narviks ryggrad styrket
Den nye godsterminalen i Narvik ble offisielt åpnet 21.november.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Statssekretær Jon Ragnar Aarseth understreket i sin åpningstale Ofotbanens store betydning for hele Nord-Norge.
Ryggrad
- Ofotbanen er næringslivets ryggrad i Narvik. I tillegg til den viktige malmtrafikken forsyner den Nord-Norge med ferske dagligvarer, sa Aarseth.
Statssekretæren var imponert over den raske og omfattende fornyelsen av den tre kilometer lange Fagerneslinja, som ble gjennomført på knappe to uker i juli. 150 personer jobbet døgnkontinuerlig for å få banen ferdig på den korte tiden.
Økt kapasitet
Behovet for økt kapasitet til å ta i mot den nye malmtrafikken fra selskapet Northland Resources er bakgrunnen for den storstilte utbyggingen i Narvik.
Samtidig med byggingen av spor til Northland Resources’ nye utskipningsanlegg er det foretatt omlegginger og moderniseringer på terminalen for de ordinære godstogene.
408 mill.
Hele anlegget har kostet 408 millioner kroner. Terminalområdet er utvidet med 15.000 m2, det er bygget tre kilometer nye jernbanespor inne på terminalen, foruten nytt spor mellom Narvik stasjon og Fagernes. Aksellasten er økt til 30 tonn og blant annet er den 50 meter lange Sjøbakken bru skiftet ut for å tåle de tunge malmtogene.