Ny IT-løsning løfter Green Cargo
Green Cargo har lansert PICit, som gir kunder mulighet til online og EDI-bestillinger samt track and trace.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
PICit skal omfatte all Green Cargos jernbanetrafikk i Norge, og begynte med strekningen Alnabru – Trondheim i midten av mars. Gjennom den nye løsningen kan Green Cargo tilby både online og EDI-bookinger.
- Som var på kundekrav til Bane NOR og Green Cargo om å modernisert sine prosedyrer, har vi valgt en digital løsning sammen med PICit som erstatning for våre tidligere Excel-baserte prosedyrer, sier Helena Wetterwik, prosjektleder hos Green Cargo.
- Vårt nye IT-system gir en forbedret brukerplattform for online og EDI-bestillinger med et track & trace-system som viser lokasjonen til kundenes enheter i transportkjeden. Bane NORs krav inkluderte et mer stabilt system som legger til rette for sporbarhet på vår jernbanetransport, noe vi nå kan tilby, legger Wetterwik til.
Fra bestilling til feedback
IT-systemet vil samle all transport- og fraktdata og gjøre det tilgjengelig for alle parter i transportkjeden, fra booking, togplanlegging, kapasitetsoversikt og terminaltjenester til fakturering og oppfølging.
Systemet vil håndtere og kontrollere informasjonsflyten fra det øyeblikket godset forlater avsenderen til mottaker har det i hende.
- Dette utviklingsprosjektet har vært spesielt vellykket takket være strålende samarbeid mellom våre ansatte i Norge, Sverige og Danmark. Hver prosedyre, fra booking, lager- og terminaloperasjoner og jernbanetransporten til fakturering støttes nå i et system der PICits moduler er integrert i realtime i én enkelt software-løsning, sier Henrik Højen Andersen, CEO i PICit.
- Bedre kontroll
Alt personell, truckførere, lokførere og administrativt ansatte i Norge bruker nå det nye systemet. Kundene har også fått en demo av hvordan bookinger gjøres og hvordan man følger forsendelsen.
- De største innvirkningene og gevinstene ved å bruke PICit for Green Cargo er at vi kan gi kundene våre online- og EDI-bookinger med track & trace, og det igjen gir oss bedre intern kontroll, sier Helena Wetterwik.