Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Raumabanen er blant de vakreste togstrekningene i verden, og nå kommer også godstogene tilbake til dalen. Dette toget erstatter nesten 10.000 trailere på europaveien årlig.

Starter tog til Åndalsnes for tredje gang

– Vi er glade for at flere kunder har forpliktet seg til å flytte gods fra vei til bane, sier Henning Aandal i Onrail – som for tredje gang gjenåpner ruten mellom Alnabru og Åndalsnes. 

Onrail har besluttet å gjenåpne godstogruten mellom Åndalsnes og Oslo. Dette er tredje gang Onrail starter opp igjen ruten, etter lengre stengninger.

Henning Aandal i Onrail gir ikke opp og prøver for tredje gang å etablere godstogpendel mellom Oslo og Møre og Romsdal.

I vinter måtte Bane Nor stenge Dovrebanen etter at store ismasser forskjøv fundamentet ved Otta bro. I 2023 og 2024 var Dovrebanen langtidsstengt fordi Randklev bro falt i elva. Første gang Onrail startet godstog til Møre og Romsdal var i 2021, da de reetablerte ruten som Green Cargo hadde gitt opp.

– Kunder har forpliktet seg

– Det er ressurskrevende å lande alle brikkene som skal til for å drive et godstog. Vi er glade for at flere kunder har forpliktet seg til å flytte gods fra vei til bane. Disse er Asko, Bring og PostNord. I tillegg skal Onrail heretter frakte grønnsaker til Molde og Ålesund i samarbeid med Nor-log. Ansatte hos Onrail og fagforeninger har vært smidige og bidratt til at Møre og Romsdal beholder godstoget sitt, sier gründer Henning Aandal hos Onrail.

Første togavgang fra Alnabru-terminalen i Oslo blir mandag 28. april. Det blir satt inn et moderne hybridlokomotiv for rekordlavt utslipp på Raumabanen, opplyser Onrail.

Henning Aandal er frustrert over at godstogselskapene ikke blir kompensert på samme måte som persontogselskaper når jernbanelinjene må stenge. Det siste året har også Bane Nor måttet stenge banestrekninger i Norge som følge av regnvær, ras, brann i snøoverbygg, feil på IT-utstyr, manglende snøbrøyting og nedrast snøoverbygg.

Ønsker seg kompensasjon

Godstogselskapene i disse tilfellene dermed inntektene sine umiddelbart, mens de aller fleste kostnadene fortsatt løper videre. Uten erstatning fra jernbanemyndighetene bærer selskapene tapet alene. Persontogselskapene, på sin side, beholder sine statlige inntekter gjennom offentlige trafikkavtaler, i tillegg til at de mottar økonomisk støtte til «buss for tog», påpeker Aandal.

Onrail foreslår en bedre balanse, der Bane Nor erstatter direkte og indirekte tap som de uaktsomt påfører godstogselskapene.

– Onrail blir ikke rik av å kjøre godstog i Norge, men vi er togentusiaster som frakter viktige varer på den mest miljøvennlige måten, avslutter Henning Aandal.

Powered by Labrador CMS