- Liv laga med godstog til Åndalsnes
ÅNDALSNES: Allerede etter noen få ukes drift, konkluderer Onrail med at det vil være lønnsomt å kjøre godstog på Raumabanen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I tre år har det bare vært en og annen passasjer som har nytt godt av skinnegangen på Raumabanen mellom Dombås og Åndalsnes. På grunn av at banen ofte og i lange perioder var stengt, takket være at fjellet Veslemannen stadig truet med å rase, besluttet Green Cargo for å legge ned sin godsrute til Åndalsnes i 2018.
I 2019 raste endelig Veslemannen, og nå er godstrafikken i gang igjen. 25. april sendte det nystartede selskapet Onrail sine første avganger i begge retninger fra mellom Åndalsnes og Alnabruterminalen. Onrail tilbyr nå fem ukentlig avganger i hver retning mellom Oslo og Åndalsnes. Togene vil kjøres med 12 kombivogner som gir plass til 24 semitrailere eller 48 containere hver vei. Det vil kunne bety en reduksjon på 10.000 lastebiler årlig på E6 gjennom Gudbrandsdalen og E136 i Romsdalen.
Ingen rask fortjeneste
Henning Aandal er en av grunnleggerne av Onrail, og belegget har vært godt de første ukene med drift. PostNord, Asko, Freja, Yara, Greencarrier, Eimskip, Bama, Nor-log Thermo, DSV, DB Schenker, LKW Walter Bring og Posten er allerede blant kundene.
– Jeg vil si at det meste har gått som planlagt. Det positive er at det har vært mer volum fra næringslivet enn forventet etter så kort driftstid. Vi har allerede hatt noen avganger som har gått i pluss økonomisk, forteller han.
Å starte godstogselskap er neppe veien til noen rask fortjeneste. Men målet til Onrail er å gå i null det første driftsåret. De første ukene har belegget variert mellom åtte og elleve av de 12 tilgjengelige vognene. Aandal tror at dette bare går en vei.
– For hver dag som går, og ryktet sprer seg om at godstoget på Raumabanen går igjen, så er det stadig flere som kontakter oss. Det er både de som har brukt Raumabanen tidligere, men også de som tidligere bare har kjørt godset på lastebil mellom Oslo og Nordvestlandet, sier han.
– Vi kommer til å gå litt i minus en stund til, det ligger i kortene, men vi forstår allerede nå at dette godstoget er liv laga. Vi ser at næringslivet ønsker og er villige til å bruke dette miljøvennlige alternativet, konkluderer Aandal.
Når hele fylket
At toget til Åndalsnes ankommer så tidlig om 02.00 gjør det også mulig å distribuere til hele Møre og Romsdal på gunstige tidspunkter, noe som selvsagt er et godt argument overfor kundene. Avgang fra Åndalsnes vil være 21.35 med ankomst Alnabru 06.40.
Aandal tror at myndighetenes planlagte kraftige økning av CO₂-avgiften vil gjøre at det vil bli kamp om plassen på norske godstog.
– Det er nå en dreining mot gods på bane. Og Bane Nor sier til oss at det er trangt om plassen både på Alnabru og ute på sporet på de gunstigste tidspunktene. Jeg spår faktisk at togene våre og til de to andre godstogselskapene vil gå helt fulle om kort tid. Det vil bli kamp om plassen, tror Aandal.
Liten administrasjon
Onrail har ved oppstart av togruten ti ansatte, deriblant de terminalarbeiderne i Åndalsnes som mistet jobben for da den tidligere ruten ble lagt ned i 2018. I tillegg er det ansatt lokførere, mens det brukes innleid arbeidskraft på Alnabruterminalen.
– Dessuten har det vært viktig for oss å holde administrasjonen liten, og vi i administrasjonen er også lokførere, sier Aandal.
Onrail konsentrerer seg foreløpig om å fylle opp det toget som går, men å øke kapasiteten kan være aktuelt på sikt – så lenge det er økonomisk forsvarlig og fornuftig.
– Vi tror på et tidspunkt at toget blir smekkfullt. Da har vi lyst til å øke toglengden, men da må vi også ha sterkere lokomotiv, som er dyrere. Så det er en avveining vi må ta når vi kommer dit, sier Aandal, som også understreker at det i overskuelig fremtid ikke er aktuelt å prøve seg på flere godstruter.
– Vi skal være Oslo-Åndalsnes-eksperter. Bedre å være liten og god, ler Aandal.
Onrail har kjøpt inn tre lokomotiver, og vil bytte lokomotiv fra elektrisk til dieseldrevet på Dombås, siden Raumabanen ikke er elektrifisert. Dermed vil 75 prosent av strekningen gå på strøm fra norsk vannkraft. I tillegg er det kjøpt inn to kraftige reachstackere fra Konecranes, som kan løfte både containere og fulle semitrailere, samt en reservestacker til Åndalsnes.