Posten Bring skal i løpet av vinteren etablere nesten hundre nye ladepunkter fordelt på åtte terminaler.
Foto: Posten Bring.
Bygger 100 nye ladepunkter
Posten Bring intensiverer sin satsning på elektriske kjøretøy ved å bygge ut 96 ladepunkter ved åtte terminaler fra Kristiansand i sør til Bjerkvik i nord.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Posten Bring har nå signert avtaler med leverandører til ladenettverket og forberedelsene er i full gang. De rundt 100 nye ladepunktene, som vil ha en effekt på 360 kW, skal være oppe i løpet av vinteren.
– Vi vil bygge et kraftig og unikt ladenettverk for tyngre elektriske kjøretøy i Norge. Ladeinfrastrukturen som vi nå etablerer er svært viktig for å kunne bruke el-lastebiler på flere strekninger rundt i landet. Alle åtte terminalene vil få ladepunkter med mulighet for 360 kW. Det blir de kraftigste ladepunktene i hele landet, formidler konsernsjef Tone Wille i Posten Bring i en pressemelding tirsdag.
Posten Bring har landets største flåte av elektriske kjøretøy. Den storstilte utskiftningen av fossile varebiler startet i 2012 og halvparten av landets innbyggere får i dag post og pakker levert med el-kjøretøy. For to år siden tok Posten i bruk den første elektriske lastebilen og i dag har Posten Bring over 70 el-lastebiler i trafikk.
Med egne dedikerte ladestasjoner for tyngre kjøretøy blir terminalene klargjort for fremtidens kjøretøypark som også inkluderer tyngre elektriske lastebiler.
Her bygges de nye ladestasjonene:
- Østlandsterminalen Lørenskog, Viken – 28 ladepunkt
- Hamar terminalen, Innlandet – 17 ladepunkt
- Stavanger terminalen – 15 ladepunkt
- Stavanger terminalen – 15 ladepunkt
- Stokke terminalen – 11 ladepunkt
- Kristiansand terminalen – 11 ladepunkt
- Bjerkvik terminalen, Nordland – 10 ladepunkt
- Molde terminalen – 3 ladepunkt
- Trondheim terminalen – 1 ladepunkt
– I første omgang vil el-lastebilene bli brukt til distribusjonskjøring lokalt, men slik vi nå etablerer infrastrukturen vil vi på sikt kunne koble på linjetrafikken slik at vi også kan kjøre elektrisk over lange strekninger på tvers av regioner. Det betyr mindre klimautslipp og redusert støy langs en rekke trafikkerte korridorer, avslutter Wille.