Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Quantron skal starte produksjon av hydrogenkjøretøy i 2022, og levere lastebiler til Norge i 2023.
Disse selskapene er partnere i prosjektet:
Statkraft
Everfuel Norway
Hynion
Hexagon Purus
Ballard Power Systems Norway
Faun
Toyota Norge
ASKO
DB Schenker
ColliCare
Litra
Nilsen og Kokkersvold
Norsk Gjenvinning
Posten Norge
PostNord
Transport-Formidlingen
Coop Norge
Dahl Optimera Norge
Rema Distribusjon Norge
DNB
Ife / FME MoZEES
Kunnskapsbyen Lillestrøm
ZERO
- H2 Truck-prosjektet har samlet hele verdikjeden i et økosystem og det gjør det attraktivt å distribuere lastebilene våre til Norge. Vi har som mål å tilby kundene en fullservice basert på grønt hydrogen, og ser på dette som en stor mulighet, sier Anil Reddi, Prosjektleder for Quantron as a Service.
H2 Truck har som mål å få de første 100 hydrogenlastebilene til Oslo-regionen, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder i H2 Truck, Jan Carsten Gjerløw, ser på samarbeidet med Quantron som et gjennombrudd for prosjektet, og for utrullingen av utslippsfrie lastebiler i Norge.
- Quantrons initiativ er akkurat det vi trenger. Transportnæringen er klar til å gå over til nullutslipp, og hydrogen vil være en del av løsningen. Det vi trenger nå er lastebilene, og jeg er glad for å samarbeide med Quantron for å kickstarte utrullingen av hydrogenlastebiler i Norge, sier Jan Carsten Gjerløw som også er daglig leder i Evig Grønn AS.
Han mener dette også gir et viktig budskap til politikerne.
– Flere produsenter forbereder nå produksjon av hydrogenlastebiler. Det er på tide å få på plass et program med støtteordning og insentiver for å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner og for anskaffelse av hydrogenlastebiler, sier Gjerløw.
I løpet av de siste 2 årene har H2 Truck samlet de viktigste aktørene i verdikjeden for utrulling av hydrogenlastebiler i Norge; produsenter av grønt hydrogen, stasjonsoperatører, utstyrsleverandører og brukerne av lastebiler. Dette gjøres i nært samarbeid med de regionale myndighetene i Oslo kommune og Viken fylkeskommune.
– I og med at lastebilene nå blir tilgjengelige, faller den siste brikken i puslespillet på plass, sier Gjerløw.