Svensk flaskehals snart borte
I 2015 kan trafikken økes fra fire til 24 tog i timen, og hverttog kan ha med seg dobbelt så mye gods.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Onsdag 4. september gjorde tunnelboremaskinen (TBM) Åsa sitt gjennombrudd på nordsiden av Hallandsås. Dermed er begge tunnelløpend i den kommende jernbanetunnelen ferdigdrevet.
Nå gjenstår installering av jernbaneinfrastruktur før tunnelen kan åpne for trafikk i 2015.
Västkustbanan, som tunnelen blir en del av, består av 85 prosent dobbeltspor, og enkeltsporet over Hallandsås er den største gjenværende flaskehalsen. Tunnelprosjektet består av to 8,7 km lange jernbanetunneler mellom Båstad i nor og Förslöv i sør. Når dobbeltsporet gjennom åsen er klar til trafikk, vil det være mulig å doble togees godsvekt, øke antall tok fra fire til 24 per time og kjøre 200 km/t istedetfor 80 km/t.
- I dag har vi tatt det avgjørende skrittet mot å avvikle den verste flaskehalsen på Vestkystlinjen, sier er Rydberg, prosjektdirektør ved det svenske Trafikverket.
Selv om det var jubel i Sverige onsdag, har Hallandsås-prosjektet vært et aldri så lite mareritt for svenske transportmyndigheter. Planleggingen startet allerede i 1975, og boringen for 21 år siden i 1992.
Planen var å bruke et tradisjonelt tunnelbor, men etter bare 13 meter kjørte boret seg fast. Da ble løsningen å gå over til spreningen, men vannlekkasjer skapte så store problemer at entreprenøren Kraftbyggarna ga opp i 1995.
Skanska overtok, og prøvde å tette lekkasjene med stoffet Rhoca-Gil. Stoffet var giftig, og etter at 100 meter av tunnelen var tettet døde fisk i en bekk i nærheten, kuer ble syke og arbeidre ble forgiftet. Arbeidet med tunnelen ble atter stoppet.
Først i 2003 kom arbeidet i gang igjen, etter endeløse utrednigner og rettssaker. I 2005 ble tunnelboremaskinen Åsa satt i gang, og tok fatt på et boreprosjekt som ble komplissert på grunn av vanskelige geologiske forhold. Blant annet måtte et 230 meter langt område fryses ned med en saltløsning for at drivingen skulle kunne fortsette.
- Vi har vist at det er mulig å bygge en tunnel av høy kvalitet gjennom komplisserte Hallandsås, samtidig som man etterkommer de aktuelle miljøkravene, sier Per Rydberg.