HYBRID: En Scania R560 Hybrid med en solcellekledd henger kan få nok energi til å kjøre 5000 km med solenergien.

Scania med solceller

HYBRID: Scania tester solceller på en semihengeren for å redusere CO₂-utslippene.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Til å trekke hengeren har man en R560 hybrid trekkvogn. Kombinasjonen blir testet på offentlig vei og er et resultat av et toårig forskningssamarbeid. Deltagerne er Scania, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express og Dalakraft. Solenergien reduserer driftskostnadene og lokale utslipp betydelig på grunn av lastebilens egenproduserte energi.

Bærekraft

– Scanias mål er å drive skiftet mot et bærekraftig transportsystem. Aldri før har solcellepaneler blitt brukt til å produsere energi til en lastebils drivlinje slik vi gjør i dette samarbeidet. Denne naturlige energikilden kan redusere utslippene i transportsektoren betydelig. Det er flott å være i forkant i utviklingen av neste generasjons lastebiler, sier Stas Krupenia, leder for forskningskontoret i Scania.

Lastebilen brukes i et forskningsprosjekt for å undersøke generert solenergi, og hvor mye karbonutslipp som reduseres via solcellepanelene. Forskerne har utviklet nye, effektive og lette solcellepaneler for lastebiler. De studerer også hvordan lastebiler kan samhandle med strømnettet, og trekker frem nye modeller for hva som vil skje dersom flere lastebiler som denne kobles til strømnettet.

– Dette er et spennende prosjekt der utdanningssektoren og industrien sammen prøver å redusere klimabelastningen fra lastebiltransport. Resultatene fra denne unike lastebilen vil være veldig interessante, sier Erik Johansson, prosjektleder og professor i fysisk kjemi ved Uppsala universitet.

5000 kilometer «gratis» i året.

Den 18 meter lange hengeren er nesten helt dekket av solcellepaneler. Solenergien gir hybridbilen en forlenget elektrisk rekkevidde med inntil 5.000 kilometer årlig i Sverige. I land som Spania, med flere soltimer, kan kjøretøyet doble mengden solenergi og dermed rekkevidden sammenlignet med nordiske forhold.

Lette solceller

Prosjektet inkluderer også forskning på nye, lette tandemsolceller, som er basert på en kombinasjon av Midsummers solceller og nye perovskittsolceller. Disse muliggjør en høyere effektivitet i transformasjonen av sollys til elektrisitet. En slik løsning kan doble solenergiproduksjonen, sammenlignet med dagens paneler.

– Vår forskning mot effektive og lette solceller vil være virkelig viktig, spesielt når det gjelder å bruke dem i fremtidige lastebiler, fortsetter Johansson.

Tynne filmpaneler

100 m2: Hengeren er kledd med tynne og lette solceller som dekker hele 100 m2

– Våre solcellepaneler er utmerket for bruksområder som gjør nyttekjøretøy bærekraftige. Vi ser et stort potensial for utslippsreduksjon med elektrifisering av tunge kjøretøy. Elektrisitet generert av solcellepaneler vil spare drivstoff og karbonutslipp. Vi ønsker å være en partner å stole på, og det muliggjør dette banebrytende prosjektet, sier Erik Olsson, leder for bedriftsutvikling, Midsummer.

Daniel Sandh, administrerende direktør Eksjö Maskin & Truck, er enig: – Drivstoffet er i dag en økende kostnad for transportselskaper, og alt vi kan bidra med for å senke denne kostnaden vil gagne samfunnet på lang sikt.

En del av prosjektet var å vurdere ladingens innvirkning på strømnettet og om det ville være mulig å selge overskuddsstrøm. Muligheten for toveis lading er ikke helt grei og lovverket i Sverige er uklart.

– Vi trodde vi skulle klare å kjøpe lastebilenes overskudd, det er dessverre ikke mulig for øyeblikket. Men at solcellene blir en del av lastebilens energiforsyning er fantastisk. Som elhandelsselskap ser vi at alle fornybare energikilder er nødvendig for å takle energiomstillingen, sier Sverker Ericsson, Elektrofagingeniør i Dalakraft.

100 m² solcellepaneler

Lastebilen skal nå testes ved bruk på offentlig vei av transportfirmaet Ernsts Express AB. 

– Hele bransjen står overfor store utfordringer, og spesielt med drivstoff. Elektrifisering fra fornybar elektrisitet er fremtiden. Det gjør dette prosjektet enda viktigere å være en del av, sier Lars Evertsson, administrerende direktør i Ernsts Express.

Den solcelledrevne lastebilen er utviklet i et forskningsprosjektparti finansiert av statlig innovasjonsorgan Vinnova, for å utvikle lastebiler med lav klimapåvirkning ved hjelp av solenergi. Lastebilen er en 560 hestekrefter plugin hybrid. Den 18 meter lange hengeren har et 100 m² areal dekket av tynne, lette og fleksible solcellepaneler. Dette gir en maksimal effektivitet på 13,2 kWp (kilowatt topp). Solcellene er beregnet å levere 8000 kilowattimer (kWh) årlig når de opereres i Sverige. Batteriene har en total kapasitet på 300 kWh, med 100 kWh på lastebil og 200 kWh på tilhenger.

Powered by Labrador CMS