Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Til å
trekke hengeren har man en R560 hybrid trekkvogn. Kombinasjonen blir testet på
offentlig vei og er et resultat av et toårig forskningssamarbeid. Deltagerne er
Scania, Uppsala universitet, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts
Express og Dalakraft. Solenergien reduserer driftskostnadene og lokale utslipp
betydelig på grunn av lastebilens egenproduserte energi.
Bærekraft
– Scanias
mål er å drive skiftet mot et bærekraftig transportsystem. Aldri før har
solcellepaneler blitt brukt til å produsere energi til en lastebils drivlinje
slik vi gjør i dette samarbeidet. Denne naturlige energikilden kan redusere
utslippene i transportsektoren betydelig. Det er flott å være i forkant i
utviklingen av neste generasjons lastebiler, sier Stas Krupenia, leder for
forskningskontoret i Scania.
Lastebilen
brukes i et forskningsprosjekt for å undersøke generert solenergi, og hvor mye
karbonutslipp som reduseres via solcellepanelene. Forskerne har utviklet nye,
effektive og lette solcellepaneler for lastebiler. De studerer også hvordan
lastebiler kan samhandle med strømnettet, og trekker frem nye modeller for hva
som vil skje dersom flere lastebiler som denne kobles til strømnettet.
– Dette
er et spennende prosjekt der utdanningssektoren og industrien sammen prøver å
redusere klimabelastningen fra lastebiltransport. Resultatene fra denne unike
lastebilen vil være veldig interessante, sier Erik Johansson, prosjektleder og
professor i fysisk kjemi ved Uppsala universitet.
5000
kilometer «gratis» i året.
Den 18
meter lange hengeren er nesten helt dekket av solcellepaneler. Solenergien gir
hybridbilen en forlenget elektrisk rekkevidde med inntil 5.000 kilometer årlig
i Sverige. I land som Spania, med flere soltimer, kan kjøretøyet doble mengden
solenergi og dermed rekkevidden sammenlignet med nordiske forhold.
Lette
solceller
Prosjektet
inkluderer også forskning på nye, lette tandemsolceller, som er basert på en
kombinasjon av Midsummers solceller og nye perovskittsolceller. Disse muliggjør
en høyere effektivitet i transformasjonen av sollys til elektrisitet. En slik
løsning kan doble solenergiproduksjonen, sammenlignet med dagens paneler.
– Vår
forskning mot effektive og lette solceller vil være virkelig viktig, spesielt
når det gjelder å bruke dem i fremtidige lastebiler, fortsetter Johansson.
Tynne
filmpaneler
– Våre
solcellepaneler er utmerket for bruksområder som gjør nyttekjøretøy bærekraftige.
Vi ser et stort potensial for utslippsreduksjon med elektrifisering av tunge
kjøretøy. Elektrisitet generert av solcellepaneler vil spare drivstoff og
karbonutslipp. Vi ønsker å være en partner å stole på, og det muliggjør dette
banebrytende prosjektet, sier Erik Olsson, leder for bedriftsutvikling,
Midsummer.
Daniel
Sandh, administrerende direktør Eksjö Maskin & Truck, er enig: – Drivstoffet
er i dag en økende kostnad for transportselskaper, og alt vi kan bidra med for
å senke denne kostnaden vil gagne samfunnet på lang sikt.
En del
av prosjektet var å vurdere ladingens innvirkning på strømnettet og om det
ville være mulig å selge overskuddsstrøm. Muligheten for toveis lading er ikke
helt grei og lovverket i Sverige er uklart.
– Vi
trodde vi skulle klare å kjøpe lastebilenes overskudd, det er dessverre ikke
mulig for øyeblikket. Men at solcellene blir en del av lastebilens
energiforsyning er fantastisk. Som elhandelsselskap ser vi at alle fornybare
energikilder er nødvendig for å takle energiomstillingen, sier Sverker
Ericsson, Elektrofagingeniør i Dalakraft.
100 m²
solcellepaneler
Lastebilen
skal nå testes ved bruk på offentlig vei av transportfirmaet Ernsts Express AB.
– Hele bransjen står overfor store utfordringer, og spesielt med drivstoff.
Elektrifisering fra fornybar elektrisitet er fremtiden. Det gjør dette
prosjektet enda viktigere å være en del av, sier Lars Evertsson,
administrerende direktør i Ernsts Express.
Den
solcelledrevne lastebilen er utviklet i et forskningsprosjektparti finansiert
av statlig innovasjonsorgan Vinnova, for å utvikle lastebiler med lav
klimapåvirkning ved hjelp av solenergi. Lastebilen er en 560 hestekrefter
plugin hybrid. Den 18 meter lange hengeren har et 100 m² areal dekket av
tynne, lette og fleksible solcellepaneler. Dette gir en maksimal effektivitet
på 13,2 kWp (kilowatt topp). Solcellene er beregnet å levere 8000 kilowattimer
(kWh) årlig når de opereres i Sverige. Batteriene har en total kapasitet på 300
kWh, med 100 kWh på lastebil og 200 kWh på tilhenger.