Stena tar fatt på Nordøstpassasjen
Samarbeider med Hyundai om transport av 37.000 tonn nafta fra Finskebukten til Sør-Korea.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nordøstpassasjen har siden Tschudi Lines i 2010 sendte det første ikke-russiske kommersielle lasteskipet gjennom passasjen begynt å vokse fram som et reelt alternativ til å sende skip gjennom Suez-kanalen på vei mellom Europa og Asia.
Nå har Stena Bulk inngått en avtale med sørkoreanske Hyundai Glovis, shippingavdelingen til Hyundai-konsernet, om en transport gjennom Nordøstpassasjen.
Stena Polaris, et Panamax tankskip med isklasse 1A, vil legge ut fra Ust Luga i Finskebukta 15. september med 37.000 tonn nafta om bord. Reisen er ventet å ta 28 dager, og skipet vil være på plass i Sør-Korea i midten av oktober.
- Vi ser på transporten med Stena Polaris som begynnelsen på et langt og utstrakt samarbeid med Hyundai Glovis, der vi samme invester i ulike typer transport, der reiser via Nordøstpassasjen er en del, sier Erik Hånell, adm. dir. i Stena Bulk.
Lettere isforhold har gjort at Nordøstpassasjen er seilbar flere måneder av året. I år har så langt mer enn 270 skip fått tillatelse til å seile ruten nord for Russland, selv om ikke alle vil gjennomføre turen. Men ifølge Stena Bulk vil lastevolumet som er fraktet den veien trolig være rundt fem ganger så stort i 2013 som i 2012.
I 2010 ble det gjennomført kun fire seilinger, mens det i fjor ble gjennomført 46. Fram til 30. august i år har 20 skip tatt turen.
Som et resultat av et godt samarbeid mellom Stena Bulk og Concordia Maritime, har selskapenes tankskip gjennomført åtte turer over Nordøstpassasjen. I dag har selskapene til sammen åtte skip med rett klassifisering for å gjennomføre turen.
- Som mange andre føler vi at vi kan stå overfor et kommersielt gjennombrudd i nær fremtid, selv om det fortsatt er mange utfordringer som må overvinnes før dette kan gjøres i stor skala, sier Erik Hånell.