Volvo Trucks har nok en gang sett nøye på mange kritiske detaljer, og resultatet skal nok en gang være betydelige besparelser drivstoffbesparelser.
Foto: Volvo Trucks
Volvo Trucks forbedrer drivstoff-forbruket på langtransportruter
- Får mer energi ut av hver dråpe drivstoff.
Volvo har tatt sitt Volvo FH I-Save-konsept ett skritt videre for å sikre full optimalisering av motorens forbrenningsprosess ved å tilpasse injektorene, kompresjonen og kamakselen spesifikt til de forbedrede og nye bølgemønstrede stemplene.
Drivlinjens vekt og interne friksjon er også blitt redusert. Turboladeren og oljepumpen har også fått oppgraderinger. Olje-, drivstoff- og luftfiltrene har patenterte forbedringer for bedre ytelse.
- Med utgangspunkt i en allerede svært effektiv motor, så har vi sett nøye på mange kritiske detaljer som til sammen utgjør betydelige besparelser. Det handler om å få mer brukbar energi ut av hver dråpe drivstoff, sier Helena Alsiö, visepresident for drivlinjeproduktledelse hos Volvo Trucks.
- Behageligere, smartere og raskere
Hjertet i I-Save er 13-litersmotoren med Volvos Turbo Compound-teknologi, D13TC, som gjør det mulig å kjøre med lavt turtall og høye gir i lengre perioder.
- Resultatet er en mer behagelig og stille kjøreopplevelse, skriver Volvo i en nyhetsmelding.
Motoren er mest effektiv mellom 900 og 1300 omdreininger.
I tillegg til de fysiske oppdateringene, har man også tatt frem en ny generasjon av programvare for motorstyringen, som igjen kommuniserer med en oppdatert I-Shift-girkasse. Resultatet er ikke bare forbedret drivstofføkonomi, men også en tydelig forbedret kjørbarhet, siden denne intelligente oppdateringen av girvalgsstrategien leverer raskere respons og en mer harmonisk kjøreopplevelse.
I-Torque er en ny, intelligent programvare for dreiemoment, som øker energieffektiviteten ved å analysere topografidata fra I-See og tilpasse kjøringen til den faktiske ruten. I-See bruker informasjon om den planlagte ruten til å dra nytte av lastebilens kinetiske energi på best mulig måte når man kjører i kupert terreng. Den nye I-Torque-funksjonen styrer girvalg, motorens dreiemoment og bremsing når I-Cruise er aktivert.
- For å spare drivstoff starter lastebilen i Eco-modus, og som sjåfør har du alltid kraften du trenger tilgjengelig og kan se fram til raskere girskift og respons i dreiemoment fra drivlinjen, sier Helena Alsiö.
I-Save ble lansert i 2019. Som svar på stor interesse, kommer nå et nytt alternativ med 420 hk i tillegg til de eksisterende 460 og 500 hk. Alle motorene er sertifisert til å kjøre på HVO100, en fornybar form for diesel basert på vegetabilske oljer.
Volvo Trucks FH, FM og FMX med standard 11- og 13-liters Euro 6-motorer får også oppdateringer som forbedrer energieffektiviteten.
- Disse oppdateringene gjør at vi kan tilby ytterligere store forbedringer i drivstofføkonomi, også til kunder i distribusjons- og anleggssegmentet. Med økende drivstoffpriser, vil våre effektive og anvendelige drivlinjer være en enda viktigere faktor for lønnsomhet i fremtiden, sier Lasse Sætre, Produktsjef i Volvo Norge AS.
På vei mot fossilfrihet
Volvo Trucks’ mål er at elektriske lastebiler vil utgjøre halvparten av salget i 2030. Forbrenningsmotoren vil imidlertid fortsatt spille en rolle, og den økte effektiviteten som disse I-Save-forbedringene i drivlinjen resulterer i er en viktig måte å bidra til lavere CO₂-utslipp på.
- Vi har forpliktet oss til Parisavtalen om klimaendringer, og vi tar konkrete grep for å dramatisk minske CO₂-utslippene som kommer fra transport på vei. Selv om vi ser på elektromobilitet som hovedløsningen i det lange løp, vil energieffektive forbrenningsmotorer fortsatt være et viktig bidrag i mange år fremover, konkluderer Helena Alsiö.