Fyllningsgraden i lastebiler som kryser Norges grense har falt de siste årene.

570 «tomme» lastebiler over grensen hvert døgn

Mens antall transporterte tonn over grensen har økt med 7,7 prosent på fem år, har godsmengdene per lastebil minket med 12,64 prosent i samme tidsrom. Det utgjør 208.000 tomme lastebilturer i året, skriver Norges Lastebileier-Forbund i en pressemelding.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 - Et tydelig tegn på at utbredelsen av ulovlig kabotasjekjøring sannsynligvis er langt større enn tidligere antatt, sier NLF-direktør Geir A. Mo.

De fire største grenseovergangene: Svinesund, Ørje, Magnor og Teveldal hadde i 2016 mer enn 4500 passeringer med tunge kjøretøy per døgn.

208.000 «tomturer» per år

Ferske tall, NLF har sett på, viser at det fraktes langt mindre gods per tur enn tidligere. Hvis kapasitetsutnyttelsen var like god som for fem år siden, kunne en ha eliminert 208.000 lastebilturer - omtrent 570 hvert døgn, ifølge NLF.

- Vi mistenker at dette henger sammen med systematiske og planlagte kabotasjeoperasjoner. Stadig flere utenlandske lastebiler kjører inn i Norge med en symbolsk last ombord, åpenbart kun for å få tilgang til det lukrative innenriksmarkedet. Det er etter vår vurdering i strid med EUs kabotasjeregelverk og er rett og slett moderne piratvirksomhet, sier Mo.

NLF skriver videre i meldingen:

«Tendensen blir tydelig når en setter SSBs statistikk for godstransport med lastebil over grensen i sammenheng med Statens vegvesens trafikktellinger for grenseovergangene. Mens SSB på sin side viser til en økning i transportmengdene med 7,7 prosent fra 2011 til 2016, viser årsdøgntrafikk-data (ÅDT) fra de fire største grenseovergangene at antallet grensekryssende tunge kjøretøy har økt med hele 23,3 prosent. Samlet sett viser dette en nedgang i gods per grensekryssende lastebil på 12,64 prosent.»

- A- og B-lag

Dagens kabotasjeregelverk tillater utenlandske transportører som kommer til Norge med gods å utføre inntil tre innenriks fraktoppdrag i løpet av sju dager, før de må ut av landet igjen. Tanken bak ordningen er å unngå miljøfiendtlig tomkjøring ved å sikre returfrakt på biler som likevel befinner seg på veiene.

- Mye tyder på at regelverket misbrukes i økende grad. En ting er at dette bidrar til å utkonkurrere norske transportører på innenriksmarkedet. En annen ting er at CO2-utslippet per fraktet vare øker betraktelig. I tillegg viser statistikk at utenlandske vogntog har langt høyere ulykkesrisiko enn norske, sier Mo.

Han vil nå be myndighetene gjennomføre en undersøkelse for å avdekke østeuropeiske sjåførers levekår. En slik undersøkelse er tidligere utført i Danmark og rapporten av denne ble fremlagt for EU-parlamentet 24. januar. Denne viser, ifølge NLF, at tusenvis av sjåfører lever under svært dårlige forhold i flere uker og måneder i strekk.

Statistikkgrunnlag Grenseoverganger

- Dette er skyggesiden av et liberalisert kabotasjeregelverk. Det er etablert et A- og B-lag langs danske veier. Tallene vi nå har avdekket her, indikerer at vi også har en tilsvarende situasjon i Norge. Det kan vi ikke leve med, avslutter Mo.

Powered by Labrador CMS