Maersk bestiller isklasse-skip
Sju nye containerskip skal gå på short sea-ruter i Nord-Europa.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Maersk Line har bestilt sju nye containerskip til sitt datterselskap Seago Line, en ordre som er det første i et nytt investeringsprogram for det danske gigantrederiet.
- Jeg er glad for å kunne offentligjøre denne bestillingen, som er den første i vårt investeringsprogram. Strategien vår er vokse med markedet og for å gjøre det trenger vi nye fartøy fra 2017. Vi forventer å legge inn nye bestillinger i løpet av 2015, sier COO i Maersk Line Søren Toft.
Isklasse
De sju skipene som nå er bestilt skal bygges ved Cosco Shipyard Co i Zhousan i Kina. Skipene har ifølge meldingen fra Maersk isklasse, altså at de er sertifisert for å kjøre i farvann med sjøis, men meldingen sier ingenting om hvilken isklasse det er snakk om.
Tanken er uansett at skipene skal gå i rute for Maersks datterselskap Seago Line i Nordsjøen og Østersjøen.
Skipene som nå skal bygges er 200 meter lange, 35,2 meter brede, en dypgang på 10 meter og har en kapasitet 3600 TEU (TEU = en standard 20 fots container). Skipene vil dermed bli de største i Seagos flåte. Seago har i dag skip fra 375 og opp til 3000 TEU.
Skipene skal leveres fra april til november 2017, og det ligger en opsjon på ytterligere to skip i avtalen.
Lave utslipp
Siden skipene i hovedsak skal trafikkere innen lavutslippssonen Seca (Sulphur Emission Control Area), bygges skipene for å klare de strenge utslippskravene gjennom at de går på marine gas oil (MGO).
Cosco og Maersk har blitt enige om å ikke offentliggjøre prisen Maersk betaler for byggingen.
Ordren er som nevnt første del i et investeringsprogram som Maersk nå går i gang med De neste fem årene skal 15 milliarder dollar spyttes inn i bygging av nye skip, oppgraderingsprogrammer, containere og annet utstyr.