Ola vil bli størst i Europa
De dominerer allerede i Norden, men det er ikke nok for netthandelsgiganten Jollyroom.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jollyroom er Nordens største og hurtigst voksende barne- og babybutikk på nett, og har de siste årene investert kraftig i nye lagre i «hjembyen» Göteborg. Nå er målet å bli den største aktøren i Europa.
I april åpnet Jollyroom sin tyske nettbutikk, og nå er turen kommet til Østerrike.
- En grunn til at vi valgte Østerrike som vårt neste marked, var nærheten til Tyskland, både når det gjelder fysisk avstand og språk. På den måten kan oppsetting av webshop, kundeservice, interne ressurser og fraktløsning styrke hverandre, sier den norske grunnleggeren Ole Sauar.
Les om Jollyrooms historie: Fra stuebord til Autostore
- Målet er å bli nummer én i Europa innen barne- og babyprodukter, men det krever at vi jobber langsiktig og ekspanderer i en fart organisasjonen kan håndtere, uten å kompromisse på kvaliteten, sier Sauar.
Sosiale medier og influencere
En stor del av markedsstrategien for lanseringen i Tyskland, var å bygge varemerke og gjenkjennelse gjennom sosiale medier. Samme framgangsmåte kommer til å bli brukt i Østerrike-lanseringen.
- Når man begir seg inn i et stort marked, med mange store aktører, er det veldig viktig å holde fast ved sin egen strategi og sine egne styrker. For Jollyrooms del, handler det om å beholde vårt nordiske uttrykk, arbeide mye med innhold og å skape et personlig forhold til målgruppen. Derfor har sosiale medier blitt en veldig viktig kanal for oss, også i Europa, sier Frida Ekholm, markedssjef hos Jollyroom, og fortsetter.
- Det tok oss 6 måneder å bygge opp bransjens største Instagram-konto i Tyskland, og vi har i dag et influencernettverk med over 400 profiler i Tyskland, som vi jobber med løpende.
Allerede i forrige uke tjuvstartet Jollyroom.at i sosiale medier, og har allerede vakt et stort engasjement. Den offisielle lanseringsdatoen er i dag, mandag 6. april, 2020.
Vurderer kontinentalt lager
Jollyroom planlegger å gå inn i flere markeder, med det langsiktige målet om å bli Europas største barne- og babybutikk online.
- Alle markeder vi kan nå fra Göteborg, er av interesse for oss per i dag. På sikt er det også aktuelt å åpne et europlager, for å kunne forbedre leveransetidene våre og nå enda flere markeder, sier Ole Sauar, og fortsetter.
- Men her og nå, har vi fullt fokus på å få en god etablering i Østerrike, og vi kommer til å sørge for at alt er under kontroll, før vi tar neste skritt i vår ekspansjonsreise.
Driften og logistikken skjer fra sentrallageret i Gøteborg. Akkurat nå bygges en sentralisert virksomhet, med en lagerkapasitet på 66.000 kvm. Sentrallageret Campus Jollyroom kommer til å bli Nordens største e-handelskompleks, i Hisingens logistikkpark, i nærheten av Gøteborgs havn. Ved at virksomheten sentraliseres, minimeres antallet transporter, noe som sparer både tid og miljø. Dessuten fører det til økt effektivitet, kostnadsbesparelser og optimerte leveransetider, opplyser Jollyroom i en pressemelding.
Les også: Automatisert pakking dobler effektiviteten
- Fra et miljømessig perspektiv, kan det kanskje virke som en lang vei med leveranse helt til Østerrike. Man skal imidlertid ikke glemme, at avlange Sverige også kan bidra til lengre leveranser. Regner man på det, er det faktisk lengre til det nordlige Sverige, enn til Tyskland og Østerrike. Men når vi kommer opp i et visst volum, kommer vi til å se på et lager nærmere kundene våre, sier Cecilia Olsson, logistikksjef hos Jollyroom.
Smart flyt
Sammen med DHL, kan leveransene til Tyskland og Østerrike sammenkobles fra Gøteborg. Godset går til Tyskland og deretter inn i Østerrike, for distribusjon med den østerrikske Posten.
- En viktig fordel med å åpne i Østerrike, er at vi kan synkronisere transportene ved å bruke samme logistikkpartner og transportvei, som vi gjør til Tyskland, sier Cecilia Olsson, logistikksjef hos Jollyroom. Dette for ikke å måtte etablere ytterligere en biltransport, og for å minimere risikoen for å måtte kjøre halvfulle lastebiler.