Automatisert varelevering
Med samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen som tilskuer, gjorde Kolonial.no verdens første forsøk med en selvkjørende matbutikk.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Forsøkene skjedde på Fornebulandet i Bærum fredag 11. november. Helt uten ratt og sjåfør rullet «butikken» langs veien. Inni den var det matvarer som ble levert ut til en Kolonial.no-kunde i nærområdet.
- Dette viser hvilke muligheter som ligger i mat på nett, og det er nærmere virkeligheten enn man tror. Kunden bestiller mat via mobiltelefonen og får den fritt tilkjørt av et elektrisk kjøretøy. Det gir maksimal fleksibilitet og service for kunden. Teknologien er her veldig snart og da er det viktig at myndighetene legger til rette og ikke er de som henger etter, sier sjef for Kolonial.no, Karl Munthe Kaas, i en pressemelding.
Ved hjelp av en mobilapp bestiller kunden hjemlevering av maten som er bestilt på kolonial.no. Via mobiltelefonen låser kunden seg inn i den selvkjørende butikken og henter matvaren.
- Norge kan bli ledende
- Det har vært veldig spennende å se at teknologien kan benyttes utover det å kun transportere personer, men også varer. Mange bruker fortsatt bil når de skal foreta innkjøp og mye av handelen skjer på den tiden av døgnet da det ellers også er mye trafikk. Ved å ta i bruk selvkjørende butikker med lokale hentepunkter, vil behovet for personbil bli redusert, noe som igjen er positivt på miljøet og trafikkbildet i sin helhet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
- Får vi regler som tillater oss å kjøre tester med denne teknologien kan det være det som skal til for at norske miljøer tar en ledende posisjon på selvkjørende kjøretøy. Endringene vil få en voldsom betydning for transport verden over. Dette kan være den nye oljen, sier en entusiastisk Munthe Kaas.
Kjører i 20 km/t
Det selvkjørende hentepunktet som ble brukt under demonstrasjonen i dag er en ombygd variant av den elektriske bussen EZ10. Den går i dag som turistbuss i Singapores havneområder og som vanlig kollektivtransport i den finske hovedstaden Helsinki.
Den fire meter lange «butikken» benytter en avansert form for GPS (DGPS)-kameraer og det lysbaserte «radarsystemet» Lidar. Det betyr at den først «pugger» veien den skal kjøre. Senere stopper og starter bussen avhengige av hva slags kommandoer den får og hvilke hindringer som eventuelt oppstår i den planlagte kjørebanen.
Vanlig fart ligger på i overkant av 20 km/t.
- Vår langsiktige visjon er å ha selvkjørende hentepunkt som kjører fra lageret og så nær kundens hjem som mulig. Det betyr full fleksibilitet i hentetidspunkt for kunden kombinert med hjemleveringens bekvemmelighet. Dette er også svært kostnadseffektivt og du har et stort mulighetsrom for både utkjøring og retur av varer, sier Munthe Kaas.
Må tilpasses norske forhold
Teknologien er i stor grad tilstede og utvikler seg med stormskritt. Et helt sentralt punkt for Kolonial.no blir å få utviklet et selvkjørende hentepunkt som er tilpasset norske vei- og førerforhold- spesielt på vinterstid.
Munthe Kaas mener at det ikke nødvendigvis er de store og etablerte aktørene som kommer til å drive utviklingen fremover.
- Både priser på utstyr og tilgang på teknologi åpner opp for at mindre teknologidrevende aktører kan komme på banen. Der bør de norske miljøene være.
Miljøaspektet er også en driver i utviklingen.
- Her snakker vi null lokalutslipp og et kjøretøy som distribuerer mat kundene ellers hadde brukt bilen for å hente. Sluttkunden får også en stor tidsgevinst. Matbutikken kommer hjem når det passer deg. Her er det vinn-vinn over hele linjen, sier den entusiastiske nettmatgründeren.
Positiv samferdselsminister
Samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen vil gjøre det han alt han kan for at myndighetene ikke skal stå i veien for en utvikling med selvkjørende biler.
- Vi jobber i disse dager med regler og lover som vil åpne for at selvkjørende kjøretøy kan testes ut på offentlig vei. Norge er langt fremme i digitalisering og bruk av ny teknologi, og vi skal ligge langt fremme i løypa på dette feltet også. En selvkjørende minibuss er nå på Norgesturné, og jeg er glad for at vi har bidratt slik at denne nye teknologien kan bli vist, sier samferdselsministeren.