Blåste i gang Jernbaneforum
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen blåste i gang Jernbaneforum 2016 på Lillestrøm tirsdag, det 14. forum i rekken.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Han hadde klare ambisjoner for norsk jernbane frem mot 2050, og viste blant annet til plandokumentet NTP 2018-2029, noe han understreket er et godt og solid utkast for fremtidig godsstrategi.
– Det er av største viktighet å lytte til hva fagetatene sier, for selvsagt også ta hensyn til det når vi bygger fremtidens transport på skinner, understreket samferdselsministeren og fortsatte: - Jernbanens rolle i samfunnet må styrkes. Ønsket om en jernbane til Kirkenes er en god idé og har store fordeler. Men det er snakk om å prioritere, og da må det først og fremst satses på vedlikehold og opprustning av eksisterende skinneganger. Vedlikehold og fornying er mitt hjertebarn, sa Solvik-Olsen.
Solid eksempel
Samferdselsministeren trakk frem CargoNets positive resultater fra desember i fjor, hvor godsaktøren hadde samme forutsigbarhet og kvalitet som Flytoget.
– Det er noe å slå i bordet med, ifølge Solvik-Olsen.
Igjen fremhevet han betydningen av lengre krysningsspor. Men han understreket at opprustning til en optimal terminalstruktur er minst like viktig.
– Det ligger også i vår beredskapspakke, hvor vi fremhever beredskapsterminaler som viktige ledd for at logistikkjeden skal funke. Vi må ha terminaler til å ta imot godset. Men de trenger ikke akkurat å ligge i sentrum, og det er viktig å ta nye arealer i bruk. Vi kan ikke bare se ulempene, men heller fordelene med å tenke og planlegge nytt. Terminalprosessene er godt i gang både i Trondheim og Bergen, sa Solvik-Olsen.
Går på skinner
Samferdselsministeren viste også til planer og fremdrift for konkurranseutsetting i Norge, og fremhevet at det jobbes godt med grensekryssende godstransport.
– Det er viktig at godset kan gå på skinner fra Göteborg Havn til Alnabru, fremfor med bil. Derfor er det viktig å gjøre gods på jernbane mer konkurransedyktig. Det gjelder å samhandle på en annen og ny måte enn i dag. En må disponere både mannskap og materiell på en fleksibel måte, understreket Solvik-Olsen og viste til Sveits som har 70 ulike aktører i sitt jernbanesystem.