Arkivfoto: Malmtog mellom Kiruna og Narvik ved Bjørnfjell.
Foto: G. Runar Gudmundsson / LKAB
Godstrafikken i gang igjen på Ofotbanen!
I morges klokken 07.00 åpnet Malmbanan (Ofotbanen) for gjennomgangstrafikk igjen forbi Vassijaure.
17. desember sporet et malmtog fra LKAB av ved Vassijaure, rett over på den svenske siden av grensen. Store ødeleggelser på en lang strekke av sporet, kombinert med ekstremt vanskelige arbeidsforhold med snø, is og storm, har bidratt til at det tok over to måneder å få trafikk på sporet igjen.
Peter Jonsson fra Trafikverkets pressetjeneste bekrefter til Logistikk Inside tirsdag morgen at den formelle "åpningen av sporet" var klokken 07, i henhold til pressemelding sendt ut 16. februar, og at det første malmtoget vil passere klokken 10 ifølge Trafikverkets opplysninger.
Godstrafikken i gang, persontogene må vente
– Det føles
enormt godt at vi endelig nærmer oss målstreken i dette store prosjektet. Alle
involverte som har jobbet med gjenopprettingen, har gjort en heroisk innsats og
slitt i både kulde, snø og stormvinder, formidlet Simon Sunna, seksjonsleder for jernbane i Trafikverket i pressemeldingen som gikk ut fredag.
Godsttrafikken er i gang igjen etter at det har det blitt utført en rekke testkjøringer av strekningen. Et lokomotiv med malmtogvogner har kjørt i ulike
hastigheter og laster for å se hvordan jernbaneanlegget holder.
– I forbindelse
med testkjøringene har vi utført kontroller og målinger av hvordan jernbanen
håndterer belastningen. Testene viser at vi nå kan tillate godstrafikk på
avsporingsområdet, men med begrensninger som hastighetsreduksjoner for å kunne
trafikkere under så trygge forhold som mulig, fortalte Sunna.
Det betyr i klartekst at det kun er godstrafikk på sporet, inntil videre. Ingen
persontrafikk vil bli utført på strekningen før Trafikverket vurderer at de har et spor som er fullt
justert. Beslutningen om å ikke tillate persontrafikk er for å redusere
risikoen for personskader og ta hensyn til at banen går gjennom et
utilgjengelig miljø hvis behov for evakuering skulle oppstå. Fortløpende
kontroller og tiltak vil bli utført under ulike temperatur- og værforhold under togtrafikken.
Åpningen kunne vært utsatt til juni
– Vi har ikke muligheten med snøen og isen som er på stedet, til
å inspisere hver detalj av sporet som vi normalt ville gjort ved en inspeksjon
før jernbanen tas i bruk. En slik omfattende inspeksjon ville ført til en
trafikkåpning først i juni. Det er ikke et alternativ for våre operatører eller
for oss. Sikkerheten kommer alltid først. Når det gjelder persontrafikken, er
den mest følsom for forstyrrelser, derfor kan vi ikke tillate persontrafikk
ennå. Vi ønsker ikke å tvinges til evakueringer der det kan være langt til
nærmeste vei, sier Sunna,
Siden
avsporingen den 17. desember, da et fullastet malmtog sporet av med flere vogner,
har 60–100 personer jobbet døgnet rundt. 26 000 sviller og flere kilometer med
skinner og kontaktledning er byttet ut.
– Vi har gjenopprettet banen under
ekstreme værforhold, mennesker og maskiner har jobbet i temperaturer på ned mot
-30 og i snøstorm og uvær. Våre entreprenører sammen med Trafikverkets
personale har gjort en utrolig innsats. En stor takk til alle som på ulike
måter har bidratt til at vi nå kan åpne for godstrafikk. Vi har gjort noe unikt
sammen og hadde ikke lyktes uten et godt samarbeid og hardt arbeid fra alle
parter, avrunder Sunna.