2023 - Kort oppsummert:
23. desember: Henning Aandal
Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 23 finner vi Henning Aandal, daglig leder i Onrail.
Logistikkredaksjonens adventskalender
- I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett.
- Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
- Det presenteres en ny artikkel hver dag.
Siviløkonom og tidligere lokfører, Henning Aandal, etablerte Onrail AS i 2003. I mange år var det et sovende selskap, helt frem til selskapet etablerte sin første godsrute mellom Oslo og Åndalsnes i 2021.
Selskapet overtok i første kvartal i år en rekke av de tidligere godsrutene til Green Cargo Norge AS, som trakk seg ut av det norske innenriksmarkedet på bane.
- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?
- Vi som jobber med logistikk, påvirkes mye av "temperaturen" i
næringslivet. Mens bremsen har vært på en god stund nedover i Europa på grunn
av høyere renter og energikrise, har vi nordmenn holdt forbruket oppe. Men
etter hvert har økonomiske tyngdelover slått inn her også. Onrail merket dermed
mindre gods på togene fra i sommer. Det gledelige er at nedgangen på jernbanen
er mindre enn ellers i markedet. Det betyr at godstogene styrker markedsandelen
sin når næringslivet gjør sine transportvalg. Fremdeles er det nok pris og
regularitet som gjør at man foretrekker Onrail og andre togselskaper, men
miljø-fortrinnet slår også inn i økende grad.
- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift?
- Det var naturligvis et kjempehopp for Onrail å utvide med
godstog til Bergen, Stavanger og Trondheim sist vinter. En slik mangedobling av
virksomheten ville normalt sett tatt flere år å gjennomføre, mens vi hadde kun
tre måneder på oss før godset fra de nedlagte Green Cargo-togene hadde havnet på
europaveiene. Dette godset utgjør over 100.000 vogntog i året. 100 oppsagte
ansatte fikk jobb i Onrail, som var en fordel for begge parter. Mange kollegaer
har stått på dag og natt! I begynnelsen hadde vi flere eldre lokomotiver som
gjerne kunne stoppe av seg selv ute på sporet. Onrail har derfor investert i flere nye
energieffektive lokomotiver, noe som betyr at så mye som 70 prosent av våre
elektriske lokomotiver er fabrikknye i år. Den nye lokflåten er vi altså stolte
av!
- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?
- Som alle husker, ga ekstremværet «Hans» store problemer for
togselskapene. Infrastrukturkrisen i Norge er fortsatt pågående ettersom
Dovrebanen er langtidsstengt. Vanligvis hører vi mest fra Østfold-pendlerne når
det er togforsinkelser, men denne gangen var det logistikk-bransjen generelt og
godstogene spesielt som fikk oppmerksomhet. Noen tar nok oss som jobber med
logistikk – alt fra truckførere til befraktere - som en selvfølge. Da
infrastrukturen sviktet, oppdaget mange at innsatsen som gjerne gjøres kveld og
natt er årsaken til matbutikkene fylles, medisiner kommer frem og
sjømatnæringen får eksportert varene sine. Jeg vil trekke frem
Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet som raskt forstod hvor akutt
situasjonen var på jernbanen. Godsselskapene og kundene våre var "sjakk matt" da
brua i Ringebu falt sammen. Etablering av kompensasjonsordning og alternativ
godstogkorridor via Rørosbanen var helt avgjørende for å holde togene i gang.
Samtidig følte jeg at godstogenes samfunnskritiske rolle ble anerkjent og fikk
en høyere status. Det kan altså komme noe positivt ut av en krise.
- Hva tror du kommer til å prege 2024, for bedriftens del?
- Etter den fantastiske veksten til Onrail, blir 2024 benyttet til
konsolidering. Vi må komme oss i stabilt sideleie for å bli like effektive som
vi var før da vi kun kjørte Åndalsnes-toget. Og apropos Åndalsnes-toget; dette
godstoget er babyen til Onrail. I mai 2024, eller enda tidligere, blir det kanskje et nytt comeback på Raumabanen. Møre og Romsdal – det store eksportfylket – må jo ha et
miljøvennlig transportalternativ! Du må spørre meg på nytt om dette på nyåret!
- Hva tror du kommer til å prege 2024 for bransjens del?
- Med så korte briller, er det egentlig rentenivået og
utviklingen i arbeidsledigheten som kommer til å prege logistikkbransjen mest.
Fra 2025 ser det lysere ut. Da tror jeg at godstogene blir overfylte!