2023 - Kort oppsummert:

3. desember: Morten Würgler

Følg Mtlogistikks julekalender. Bak luke nummer tre finner vi Morten Würgler, general manager Air & Sea i Blue Water Shipping AS.

Logistikkredaksjonens adventskalender

  • I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett. 
  • Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
  • Det presenteres en ny artikkel hver dag.

Würgler begynte i Blue Water Shipping AS i 2022, etter å ha ledet den norske flyfraktvirksomheten i en årrekke.

- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?

- Sett i et oversjøisk perspektiv, så har fraktratene og kapasiteten kommet på et «normal»-nivå igjen gjennom året, dog med de kjente sesongsvingninger. Det er gode nyheter for både de som importerer og ikke minst eksporterer varer og skaper samtidig en bedre konkurranse i markedet. Du behøver ikke å være størst for å ha de beste betingelser!

- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift? 

- I Blue Water Shipping har vi hatt et travelt, men spennende år. Med ISO-resertifisering, flytting til nye lokaler i SNØBYEN ved Lørenskog og ikke minst har vi gått fra 22 til 37 ansatte i år. Vi har bygget videre på våre etablerte vertikaler innen sjø og fly, men har også startet opp med temperaturregulerte transporter på vei. Ikke minst har Blue Water Shipping åpnet over ti kontorer i år, fra Kina i Øst og til Chile i vest, utrolig spennende for oss å være en del av og selskapet har flere nye etableringer er på vei.

- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?

- Min store "passion" innen oversjøisk logistikk er flyfrakt, og jeg synes det er helt fantastisk at Oslo Airport Cold Storage AS er etablert av Oslo Seafood & Cargo Center. Avinor som har en samfunnsoppgave i å fasilitere våre flyplasser, startet denne prosessen i 2016, men fikk det ikke til etter flere forsøk. Samtidig har der vært et økende behov for at norsk sjømat kan ivaretas bedre i takt med vekst, temperatursvingninger, vær og ikke minst skadedyr (ikke minst fugler). Det har nå Oslo Seafood & Cargo Center lagt til rette for – og det vil komme hele næringen i alle ledd til gode helt fra eksporter, terminaler, flyselskaper og ikke minst sluttkundene i utlandet som er sikret bedre kvalitet på vårt flotte merkevare produkt fersk sjømat.

- Hva tror du kommer til å prege logistikkåret 2024?

- Fortsatt økende inflasjon og høye energipriser, kombinert med fallende volum, som igjen setter et press på lønnsomheten. Lønnsomhet er viktig for at bransjen kan utvikle bærekraftige løsninger slik at vi når miljømålene. Bærekraftfokuset har høy prioritet, men jeg registrerer dessverre også at betalingsviljen oversjøisk foreløpig er beskjeden – her har en samlet bransje en stor oppgave foran seg.

- Hva tror du kommer til å prege 2024 for egen bedrift?

- Vi ser positivt på 2024, hvor vi skal fortsette vår strategiske vekstreise sammen med våre kollegaer, kunder, og leverandører. Selv i et fallende marked har vi ambisiøse vekstplaner for 2024, da vi registrerer at der er et behov for vår kompetanse, service og kvalitet. Internt blir det å ta godt hånd om nye kollegaer og få de inn i den familiære Blue Water-kulturen, som preger vår bedrift på en særdeles positiv måte.

Powered by Labrador CMS