KJØLEHENGER: S. KOe COOL SMART hengeren fra Schmitz har en batterikapasitet som gjør at aggregatet kan kjøres 4,5 timer på det innebygde batteriet. Den midtre akselen er også en e-aksel.

e-aksel og helelektrisk

SCHMITZ: S. KOe COOL SMART er navnet på Schmitz-hengeren med et helelektrisk kjøleaggregat.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Andreas Schmitz, eier av Schmitz Cargobull, er meget opptatt av miljøet og satser mye på å utvikle mer miljøvennlige henger-løsninger. På Transport & Logistikk i Lillestrøm sto det en kjøletralle med ett helelektrisk kjøleaggregat, en e-aksel og en batteripakke.

Aggregatet har de samme kapasitetene som ett tilsvarende dieselaggregat. Det har en driftstid på 4,5 timer med batteri-drift og kan kobles til nettet med et vanlig 400 V støpsel og en 22 kW ombordlader. 

Batteriet vil da fullades på to timer. Aggregatet vil også ha reduserte driftskostnader ved at det er mindre vedlikehold siden det ikke er noe olje- eller rem-bytte. Det er også vesentlig mindre støy fra aggregatet, noe som sikkert er populært ved overnatting i førerhytta.

Den midtre akselen på tralla er en e-aksel på 22 kW som regenerer ved retardasjon, men den kan også lade batteriet under kjøring. Dette vil koste noe ekstra energi fra trekkvognen. LFP-batteriet er på 32 kW og har 660 V.

Det som kan være en «show-stopper» for mange er prisen. E-aksel og batteripakke sørger nemlig for at prisen på tralla nærmer seg det doble av en tilsvarende kjøle-tralle uten e-aksel.

Den forventede besparelsen på diesel er imidlertid ca. 250.000 kroner i løpet av fem år (15.000-timer).

Powered by Labrador CMS