Volta Trucks hadde nettopp begynt serieproduksjon og skulle begynne å rulle ut biler til europeiske kunder.

Volta Trucks begjærer oppbud

Den svenske el-lastebilprodusenten Volta Trucks rakk aldri å ta opp kampen med de etablerte lastebilprodusentene. Mandag kveld kom meldingen om at styret har besluttet å melde oppbud og slå selskapet konkurs.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selskapet har vært mye omtalt, også i våre spalter. Kjell Waløen, medgründer i Volta Trucks og ansvarlig for selskapets logistikkoperajsoner, fortalte på vår konferanse Logistikk 23 i sommer om hvordan selskapet har bygget seg opp for å kunne ta opp kampen med "de store", veletablerte produsentene i lastebilmarkedet. 

Og på messen Transport & Logistikk på Lillestrøm nylig var Volta Trucks-lastebilen et naturlig blikkfang på Schenkers stand. 

Batterileverandøren slet - skapte usikkerhet hos investorene

En av Voltas viktigste leverandører, batterileverandøren  Proterra Inc. har slitt med økonomien og innledet i august en såkalt "voluntary Chapter 11 reorganisering", en frivillig prosess for økonomisk omorganisering (lik den f.eks. SAS søkte om tidligere i år). Dette har skapt alvorlige følgekonsekvenser for Volta Trucks leser vi av en pressemelding fra en av eierne i Volta Trucks, Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB. 

- Nyheten i begynnelsen av august i år om at selskapets batterileverandør hadde gått inn i amerikansk Chapter 11 skjedde på det dårligst mulige tidspunktet, når produksjonen skulle skrus opp, og produktet skulle leveres til ventende kunder. Dette har gradvis ført til økt usikkerhet blant ulike interessenter og til slutt, til tross for store innsats, umuliggjort finansiering. Dette er trist og svært beklagelig, ikke minst for grunnleggerne, de ansatte og for alle leverandører og kunder som har vist lidenskapelig interesse for Volta Trucks. For alle investorer er dette en stor skuffelse. Vår investering i Volta ble gjort innenfor rammene av et da mindre venture-mandat. Byggmästarens hovedfokus den gangen og nå er å være en stor og innflytelsesrik eier i lønnsomme kvalitetsselskaper med organisk og oppkjøpsdrevet vekst, skriver CEO Tomas Bergström i Byggmästaren.

Les tidligere artikler om Volta Trucks i Inside-arkivet:

 

Powered by Labrador CMS