Ny kran til Larvik Havn
Norges nest største containerhavn øker kapasiteten.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Larvik Havn har inngått kontrakt om kjøp av Ship to Shore gantry containerkran. Den nye kranen skal stå på Revkaia, sammen med dagens containerkran som er av samme type.
Den nye kranen har en løfteevne på 65 tonn, og er efra 2004. Den kjøpes av terminalselskapet DP World, som tidligere har hatt kranen i drift i Antwerpen.
Dagens containerkran, som har stått på Revkaia siden 1998, er fra 1968 og har en løfteevne på 50 tonn under åket.
Den nye kranen vil bli skipet til Larvik på lekter, og skal etter planen ankomme Larvik Havn i midten av desember. Fullt operativ vil den etter all sannsynlighet være i begynnelsen av februar.
- Dette er en stor dag for oss i havnen, sier havnedirektør Jan Fredrik Jonas, ifølge havn.no.
- For Larvik Havn, som en proaktiv og fremtidsrettet havn med et sterkt fokus på pålitelighet og effektivitet, er den nye kranen en etterlengtet anskaffelse. Vi vil nå kunne betjene båtene som anløper Larvik Havn med 2 containerkraner. Dette innebærer økt driftssikkerhet og redusert liggetid. Det er viktig for å befeste vår posisjon som Norges nest største containerhavn, fortsetter han.
- Vi ser frem til å kunne tilby en mer effektiv og enhetlig løsning for brukerne av Larvik Havn.
Mobilkranen, som i dag står på Revkaia, vil på sikt bli relokalisert til Kanalkaia. Med en løftekapasitet på 104 tonn vil den betjene aktiviteten som foregår på Kanalkaia. Portalkranen som i dag betjener dette kaiområdet vil på sikt bli sanert.