Her er huskelappen til en lastebiltyv
Tyverier av lastebiler og utstyr i Norge er åpenbart svært godt organisert.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Daglig leder Finn Erik (Finken) Kalnæs i Lørenskog Distribusjon og Lager (LDL) fant denne lappen da han hentet en stjålet trekkbil i Gdansk i Polen.
Kjeltringer hadde stjålet Kalnæs’ trekkbil, og to fra Valdres Last AS, som sto parkert på Schenkers terminal i Alnabruveien i Oslo. Takket være GPS-sporingen i Mercedes-ene ble de funnet igjen på en parkeringsplass i Gdansk.
Tyvens kontakter på den håndskrevne lappen (På norsk!) har både svensk og polsk telefonnummer. Dette er tydeligvis ikke første bil disse personene tar med seg ulovlig…
Måtte gjøre alt selv
Kalnæs ønsket at polsk politi spanet på bilene til de ble hentet fra parkeringen av tyvene igjen, men de tok beslag i bilene uten å ta noen på «fersken».
- Verken politiet eller forsikringsselskapet kunne hjelpe oss med og få ut bilen fra Polen. Vi måtte reise ned selv og få tak i tolk og sitte der og bli grillet av polsk politi for og få ut bilen. Skulle tro det var vi som hadde gjort noe galt. Jeg følte meg nesten skyldig der jeg satt på politistasjonen, sier han.
- For lettvint å være kjeltring
Det forsvinner også flere tusen liter diesel i året fra lastebilene på parkeringen til LDL i Lørenskog. Disse tyveriene blir fortløpende henlagt av politiet, i likhet med trekkvogntyveriet. Det hjelper ikke å sette lås på dieseltankene på bilene heller, for da borer tyvene hull i tankene for å få ut drivstoffet. Da blir det mye dyrere enn når tankene bare pumpes.
- Det blir nok mer kriminalitet her i Norge hvis ingen tar tak i dette, for det er for lettvint å være kjeltring i har, sier lederen oppgitt.
Myndighetene må ta tak
Kalnæs mener myndighetene må ta tak i ulovlighetene i transportbransjen og få denne på rett kjøl. Han vet om flere firmaer som har leide biler, ingen løyver og ingen arbeidskontrakter eller lønnsavtaler.
- Jeg er en mellomstor transportør i Norge som stort sett har de beste avtalene på alt som har med transport å gjøre. Når ikke jeg kan tjene penger på dette, kan heller ingen andre klare det uten og drive med stjeling av diesel, svart arbeid eller underbetalte sjåfører.