Skal veie vogntog i fart

Vektfølere i veibanen, kombinert med nummerskiltgjenkjenning, skal avsløre feillastede lastebiler mens de kjører på veien.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 

Når Statens vegvesen gjennomfører vektkontroll, må all tungtransport kjøre innom kontrollstasjonen.

- Dagens praksis har mange ulemper. På stasjonene blir både kjøretøy der alt er i orden, og kjøretøy med overvekt tatt inn for kontroll. Siden det ikke er noen systematikk i bildet, kan en sjåfør risikere å bli stanset for kontroll flere ganger daglig. I følge Norges Lastebileier-Forbund kan dette skje opptil 13 ganger! Slik går verdifull tid til spille. Problemet er at kontrollen blir lite målrettet da de fleste kjøretøy som blir stanset er riktig lastet, mens mange kjøretøy med overvekt unngår sjekk. Risikoen for «å bli tatt» er dermed lav, sier Terje Moen ved SINTEF til Gemini.no.

Kabel i asfalten

SINTEF leder prosjektet NonStop, der sensor-teknologien Weigh in Motion (WIM) måler vekten på kjøretøy i fart ved hjelp av en spesiell kabel som er frest ned i asfalten. Trykket på kabelen fra passerende hjul gir en elektrisk spenning som sendes til en datamaskin.

- Dette er teknologi som eksisterer, men den må tilpasses og settes sammen slik at man får en optimal bruk og funksjon, sier Moen.

I prosjektet brukes det også teknologi for nummerskiltgjenkjenning. Opplysninger om skiltet brukes til å slå opp i offentlige registre, der man blant annet kan finne kjøretøyets tillatte totalvekt. WIM-målingen og skiltgjenkjenningen hjelper kontrollørene med å plukke ut hvilke kjøretøy som må tas inn til ekstra kontroll.

Kontrollørene vil også ha utstyr som kan kobles på kjøretøyets «hjerne» og hente ut data derfra.

Miljøvennlig

Et av målene med WIM er å legge til rette for likest mulig konkurransevilkår i transportbransjen, ved at de som ikke følger lover og regler blir tatt.

Moen mener det også er en betydelig miljøgevinst med i bildet:

- Et kjøretøy på 50 tonn som stanses uten grunn, bruker unødvendig drivstoff for å akselerere opp til normal hastighet igjen, sier Terje Moen.

 NonStop eies av Statens vegvesen. Norges Lastebileier-forbund og Oslo-firmaet Ciber AS er partnere i prosjektet. Testing av utstyret på kjøretøy starter sommeren 2014.

Powered by Labrador CMS