Frykter utsettelse av Trondheims-terminalen
- Hvis alt skal bygges i ett trinn, er jeg redd kostnadene blir så høye at jeg frykter Stortinget ikke vil gå inn for prosjektet, sier Høyres Linda Hofstad Helleland.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Da blir ny godsterminal i Trondheim utsatt flere tiår, fortsetter Helleland, som er leder i transportkomiteen på Stortinget, ifølge NRK.
Jerbaneverket har klokkeklart anbefalt at en ny godsterminal i Trondheimsområdet skal legges til Torgård, noe som var et viktig skritt etter 20 år med debatt og utredninger.
Forrige uke gikk Trondheim bystyre mot Jernbaneverkets anbefalte løsning for utbygging av terminalen og tunnelen gjennom Vassfjellet i to trinn. Bystyret vil bygge alt i en jafs, noe som Helleland frykter vil koste mer enn Stortinget vil akseptere.
Kostnaden for trinn én anslås til 3,9 milliarder kroner, og byggingen kan skje mellom 2018 og 2022. Trinn to omfatter også en 7,8 kilometer lang dobbeltsporet tunnel gjennom Vassfjellet til Søberg i Melhus. Bystyret ønsker at tunnelen skal bygges samtidig med den nye terminalen, noe som vil koste 6,7 milliarder kroner.
- Dersom bystyrets ønske skulle bli en realitet kan det i verste fall bety at prosessen på ny utsettes og forsinkes i mange år, sier gruppeleder for Høyre i Trondheim, Yngve Brox.