Har kontroll på Stena-frakten
Linn Victoria Nordbakke (29) har full kontroll på Stena Lines frakt- og spedisjonsvirksomhet i Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Foruten å ivareta det norske sjøfraktmarkedet bygger hun opp rederiets spedisjonsvirksomhet i Norge og EU.
Vi møtte Nordbakke på Logistikkdagen i Østfold nylig. Etter oppveksten i Danmark har hun bodd i Spania og Italia og flyttet til Norge i 2008.
Hun er utdannet innen shipping, spedisjon, salg og bedriftsøkonomi. Norbakke har hatt sentrale roller i «K»line (Norway), Schenker (sjø) og KGH Customs Services.
Hun snakker dansk, norsk, engelsk, spansk, noe tysk og øver på mandarin.
- På kontorer i Halden fokuserer Nordbakke hovedsakelig på fortollinger og fraktenheter som passerer Svinesund, dette for å tilby eksisterende og nye kunder en ekstra service.
- Kunder som kommer med fergen inn til Gøteborg og skal videre til Norge kan bruke oss til fortolling i stedet for å benytte seg av to leverandører til både sjøfrakt og fortolling, forteller Nordbakke, Area Sales Manager Norway.
Hun understreker at Halden-kontoret tilbyr en optimalisert løsning i logistikk-kjeden/supply chain.
– Men vi tilbyr selvsagt også å utføre fortolling for kunder som ikke benytter våre ferger, og har bl.a. inngått samarbeid med flere store aktører. Det betyr at vi nå fortoller flere tusen biler i måneden over bl.a. Svinesund, forteller Nordbakke til Transport Inside.
Til sjøs via short sea
I Stena Line Freight er hovedvirksomheten å frakte enheter til sjøs via short sea fergelinjer. Selskapet skiller mellom virksomhetene, fortolling av fraktenheter som passerer inn/ut av Norge og fergetransport av fraktenheter på selskapets linjer i Europa.
- Vi fortoller alle typer gods. Det være seg fisk, bildeler, trevarer etc., alle varer som importeres/eksporteres til/fra Norge, sier Nordbakke som understreker at selskapet frakter hovedsakelig lastebiler/løsbiler på sine RO/PAX-ferger.
Totalt fraktet linjenettverket over 2 millioner enheter i 2015.
Stena Line med 23 ruter og en flåte på 35 ferger tilbyr godstransport til norske og europeiske transportører.
Fortollingsavdelingene i Norge, Sverige og Danmark administrerer fraktkontorer i hele Europa.
- Tollpersonalet er tilgjengelig 24 timer i døgnet og håndterer flere tusen enheter i måneden, sier Nordbakke.