Godspolitisk vorspiel

Trøndelag gjentar fjorårssuksessen med Godspolitisk vorspiel.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På dette Trøndelagsmøtet treffes godsnæringen og politikere på regionalt og nasjonalt nivå for utveksling om godsnæringens fremtid og utfordringer.

Temaet er da naturlig nok: Bærekraftig godstransport i Trøndelag.

Godsanalysen i NTP fram til år 2050 viser en vekst på 290 mill. tonn, 240 av disse vil komme på vei. Dette tilsvarer en sammenhengende rekke på 1000 km med trailere hver dag. Hvordan løser vi dette?

Innledere

Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel Trøndelag, innleder blant annet om alternativer for godsterminal Torgård, Oddveig Kipperberg, leder Seksjon veg, innleder om veg og godsstrategi. Hun leder også paneldebatten: hva med Trøndelag uten «Torgård». Hva med midler til godsterminal og knutepunkt for bane, vei og sjø, hvilke alternativer finnes? Er spørsmål som stilles. Blant paneldeltagerne finner vi: Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel Trøndelag, Sivert Bjørnstad (Frp), Finanskomiteen Stortinget, Kirsti Leirtrø (Ap), Transport og Kommunikasjonskomiteen Stortinget, Gunn Iversen Stokke (Sp), leder Hovedutvalg veg, Trøndelag fylke, Espen Andersen, Lerøy Seafood AS, Roar Melum, Norges lastebileier-Forbund, Kim Rune Bøe, NTS Shipping AS.

Sted: Scandic Hell, 10. januar kl. 1630 – 1730.

For spørsmål ta kontakt med Bjørn-Arve Raanes, e-post: bjoraa@trondelagfylke.no

Velger lastebil, sjø og bane

Roar Melum

Lastebilmannen og regionsjef for NLF Trøndelag, Roar Melum, velger gjerne både sjøveien og jernbanen for godstransporten. Melum som både er innleder og paneldeltager på Godspolitisk vorspiel er også styremedlem i Logistikkforeningen, Trøndelag.

Han legger ikke skjul på at Trøndelags-logistikken står overfor enorme utfordringer for bransjen.

Norges Lastebileier-Forbunds (NLF) frontkjemper i Midt-Norge understreker Melum viktigheten med å se helheten i transportkjeden og et godt samarbeid mellom transportformene. Han advarer mot båstenkning og brenner for ansvarliggjøring av alle ledd i transportkjeden, ikke minst for å oppnå en bedre bransjestatus.

Melum jobber også iherdig for sjøtransportens kår. Han bidrar gjerne til et solid løft for godstransport sjøveien, for så å avlaste veiene årlig med flere ti-tusener laksevogntog.

Og når det gjelder godsterminal for Midt-Norge har Melum følgende kommentar:

- Her må vi kvalitetssikre arbeidet med ny Godsterminal på Torgård sør for Trondheim. Det er der transport- og vareeierbransjen ønsker at en gjennomgangsterminal skal ligge.

En terminal er avhengig av infrastrukturen rundt, noe som i dag ikke er tilfredsstillende. Tilbakemeldingen fra vareeierne er at de slutter å bruke tog dersom de blir nødt til å stå i kø for å komme til og fra terminalen, noe som blir et tilbakeslag for strategien med overføring til bane, sier Melum.

Powered by Labrador CMS