Vil bli godsnav for UK

Store ambisjoner ved Londons nye prestisjehavn.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

London Gateway ved Themsens nordlige bredd, noen få mil utenfor metropolen, tar mål av seg å utfordre de andre tungvekterne når den etter planen åpner på tampen av 2013.

Det inkluderer ikke bare engelske Felixstowe og Southampton, havnen vil også trekke til seg mer av containerne som går på kjøl til for eksempel Antwerpen og Rotterdam. London Gateway blir også den første dypvannshavnen i England, noe som betyr at den kan ta imot de største skipene rederiene kan tilby. Målet er naturligvis å ta godsandeler som skal distribueres videre til og fra UK. Trumfkortet er nærhet til markedet og gode vei- og jernbaneforbindelser.

I tillegg vil havnen kunne skilte med en av Europas mest moderne og største logistikkparker.

Det er terminaloperatøren DP World fra Dubai som i hovedsak står for utbyggingen på tomta som tidligere ble benyttet av som oljeraffineri for Shell. Kapasiteten skal i første omgang bygges ut til 3,5 millioner TEUs årlig, med andre ord en middelstor havn i europeisk målestokk. Terminalområdet på havna vil beslaglegge 175 hektar og samlet kaiengde vil bli 2,7 km. Havnen skal ifølge DP World bli Europas mest moderne, med stor grad av automatisering for å kutte ned på laste- og lossetiden.

 

 

Powered by Labrador CMS