Fraktes ditt gods på regnskogtømmer?
I de fleste containere er det tregulv laget av regnskogtømmer. Det er en uting Maersk vil til livs.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Containerfrakt på sjøen handler først og fremst om stål og olje. Stål til containerne og skipene og olje til drivstoff.
Men i de aller fleste shippingcontainere er det tregulv. Og mesteparten av tregulvene er laget med tømmer fra tropiske regnskoger. Regnskoger som regnes som jordens lunger, og der det foregår utbredt ulovlig hogst.
Ifølge Maersk blir det produsert 1,5 millioner containere verden over hvert år, og til det går det med 750.000 m3 treverk.
I 2010 bestemte Maersk at alle nye containere de investerte i, skulle ha gulv av bambus eller av såkalt FSC-godkjent tømmer – det vil si tømmer fra skoger som blir drevet miljøvennlig og bærekraftig. Per dags dato er mer enn 30 prosent av selskapets containere utstyrt med bærekraftig tregulv.
Maersk ønsker nå at fraktkunder skal bli bevisst miljøpåvirkningen når de bestiller transporter.
- Mange store selskaper har gjort modige lovnader som skal sikre at produktene deres er laget av bærekraftig tre. Gjennom å utvide disse lovnadene til også å gjelde leverandørene av transport, kan deres positive innvirkning bli økt, og de kan unngå at deres bærekraftige treprodukter transporteres på et gulv av nyhogget regnskog, skriver Maersk.