Maersk vil ha Nicaragua-kanal
Det danske gigantrederiet ønsker konkurrenten til Panamakanalen velkommen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den prosjekterte Nicarguakanalen er et ambisiøst prosjekt kostnadsberegnet til 40 milliarder dollar.
Maersk er blant selskapene som ønsker kanalen velkommen.
- Det virker fornuftig å bygge en Nicaraguakanal. Kanalen får plass til de største skipene, og samtidig kan man spare 800 km på en reise fra New York til Los Angeles, sier Keith Svendsen i Maersk Line.
Den nye kanalen vil trolig bygges gjennom Nicaraguasjøen, som er en stor innsjø midt i det mellomamerikanske landet. Den nye kanalen vil få en bedre kapasitet enn den 99 år gamle Panamakanalen, som i dag er det eneste alternativet for skip som vil seile fra Atlanterhavet til Stillehavet uten den farlige omveien rundt Kapp Horn.
Ifølge Nicaraguanske myndigheter, er kanalen planlagt å bli 22 meter dyp og 286 km lang.
Nicaraguas president Benjamin Lanzas ser begeistret for Maersks støtte.
- Det er klart at når et selskap som Maersk, som er blant de største i verden innen transport, snakker positivt om Nicaraguas kanal, så tenker jeg at det er et stort skritt i riktig retning, sier Lanzas ifølge den nicaraguanske nyhetskanalen El Pueblo Presidente.