21,5 mrd. forsvant for Maersk
Kinas P3-nekt kuttet verdien på Maersk-konsernet dramatisk.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kinesiske myndigheter sa tidligere denne måneden nei til P3-samarbeidet mellom containerrederiene Maersk, MSC og CMA CGM. Samarbeidet skulle effektivisere og kutte kostnader for rederiene, men planene ble umiddelbart droppet da Kinas nei ble kjent.
Det medførte at aksjeverdien på Maersk sank med åtte prosent – eller 3,5 milliarder dollar (21,5 milliarder kroner).
Les også: Kina stanser P3-samarbeidet
Årsaken er selvsagt at selskapene nå går glipp av mulighetene til betydelige kostnadsreduksjoner. Men analyseselskapet Drewry, mener at kursfallet var en overreaksjon fra markedet. Drewry påpeker at Maersk og CMA CGM allerede er markedsledende på kostnad og profitt per enhet, og fortsatt vil utkonkurrere andre rederier gjennom andre effektiviseringstiltak.
- Maersk, MSC og CMA CGM vil fortsatt kunne fortsette sine mange eksisterende bilaterale og trilaterale avtaler på stillehavsrutene og rutene mellom Asia og Europ, påpeker Drewry.