Færre ulykker med lange lastebiler
Svenske lastebiler under 12 meter er involvert i tre ganger så mange alvorlige ulykker per km som biler på over 18,75 meter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det viser en undersøkelse gjort av Safer ved den tekniske høyskolen Chalmers i Göteborg.
Forskerne har gått gjennom og sammenlignet ulykkesstatistikken for lange kjøretøy i perioden 2003 til 2012. Lastebilene er delt inn i tre kategorier: Biler under 12 meters lengde, bilder mellom 12 meter og 18,75 og biler fra 18,76 meter og opp til 25,25 meter.
Tallene viser at biler i den lengste klassen er involvert i noe færre ulykker per kilometer enn de mellomlange bilene. Bilene i den minste klassen skiller seg imidlertid ut, og var involvert i tre ganger så mange ulykker.
- Vi har altså ikke funnet noen tegn på at lange lastebiler er mindre sikre enn vanlige europeiske lastebiler, sier András Bálint, trafiksikkerhetsanalytiker hos Safer, ifølge Transportnet.se.
Sammenligningen tar imidlertid ikke hensyn til at kjøretøyene kjøres i ulikt miljø og av ulike førere. En del av forskjellen kan forklares med at de lengste lastebilene kjører på sikrere veier og har de beste sjåførene bak rattet.
- Resultatet viser likevel at med de nåværende trafikkvanene, som veivalg og sjåførvalg, er lange svenske lastebiler innblandet i færre alvorlige ulykker eller dødsulykker per milliard kjørte kilometer i Sverige enn europeiske lastebilkombinasjoner, understreker Bálint.
I Sverige er det tillatt med lastebiler på 25,25 meter, slik som det er på deler av veinettet i Norge, mens det i store deler av Europa kun er tillatt med vogntog opp til 18,75 meter. Det pågår også forsøk i Sverge med vogntog på over 30 meter og tillatt totalvekt på opptil 90 tonn.