Den gigantiske Nicaraguakanalen
Det planlegges byggestart av en gigantisk Nicaraguakanal allerede i år.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mens de største containerskipene i dag tar drøye 19.000 TEU, bygges Nicaraguakanalen for at skip med hele 25.000 TEU skal kunne passere.
Byggingen skal skje til tross for at Panamakanalen nå er i ferd med å bli utvidet, og fra neste år skal kunne ta skip med 13.000 standardcontainere (TEU). Nicaraguakanalen bygges imidlertid for skip som er for store til å passere gjennom Panamakanalen.
Kanalen blir hele 259 kilometer lang, inkludert en passasje gjennom Nicaraguasjøen. Den beregnes å koste om lag 50 milliarder dollar og skal etter planen stå ferdig i 2020. Panamakanalen er til sammenligning kun 80 kilometer lang.
Siden 1500-tallet har det vært planer om å bygge en kanal gjennom Nicaragua for å knytte sammen Atlanterhavet og Stillehavet. Men i 1902 stemte USAs senat seg for å bygge kanal gjennom Panama isteden.
Realisering
Nå kan imidlertid kinesiske interesser sørge for at de gamle planene blir virkeliggjort. Selskapet HKND, eid av den kinesiske telekommunikasjonsmagnaten Wang Jing, fikk nemlig for to år siden konsesjon fra myndighetene i Nicaragua til å bygge kanalen.
Protestene mot kanalplanene har vært heftige. Blant annet har folk advart mot at kinesiske myndigheter står bak prosjektet for å sikre sine militære skip enklere passasje mellom havene.
Men nylig kunngjorde Nicaraguas statlige kanalkommisjon at arbeidene med kanalen skal begynne mot slutten av året, ifølge avisen El Nuevo Diario. HKND skal allerede ha brukt 600 millioner dollar på utredninger og forberedelser til byggingen, ifølge avisen.