- Skiter i eget reir

- Jeg har ikke sett makan til skiting i eget reir.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) er mildt sagt forbannet på arbeidsgiverne i havnesektoren som går til frontalangrep på tariffavtaler de selv har skrevet under på.

Her påstås blant annet at et av de største hindrene for miljøvennlig godstransport på sjø er «…..tariffavtalen til de rundt 330 laste- og lossearbeiderne som er organisert i NTF.»

Les om "verdens dyreste lunsj" her.

- Trusselen er kabotasje

- Det er selvsagt ikke havnearbeidernes tariffavtaler som er det største hinderet for miljøvennlig sjøtransport. Den aller største trusselen er at transportkjøperne i Norge bruker utenlandske transportselskaper med sjåførlønninger ned i 600 Euro pr. måned til lovlig og ulovlig innenlands godstransport på vei, såkalt kabotasjekjøring. Mange av disse transportkjøperne er medlemmer i NHO Transport og Logistikk, som attpåtil vil oppheve dagens kabotasjeregler og slippe alt fritt. Så lenge arbeidsgiverne benytter sosial dumping for å få ned fraktkostnadene på vei, vil godstransport på sjø ha store problemer med å bli konkurransedyktig, sier Roger Hansen som ikke helt vet om han skal le eller gråte.

Lunsj

Arbeidsgiverne betegner ordningen i Oslo Havn med felles lunsj som «verdens dyreste lunsj», og er noe som skaper ”daglige problemer kysten rundt”. Arbeidsgiverne ønsker en kontinuerlig arbeidsordning mot en lønnsøkning på 19%.

- Arbeidsgiverne må lide av en betydelig grad av erindringsforskyvning. De ”glemmer” at NTF i begynnelsen av mars la fram et forslag for NHO Transport og Logistikk om en arbeidsordning i havnene som åpner for kontinuerlig drift. Ordningen er for øvrig lik arbeidsordningen i Mosjøen havn. Vårt forslag har de ikke brydd seg med å svare på, sier Roger Hansen.

Forhandlingsklima

NTFs forbundsleder stiller seg svært undrende til det massive angrepet som arbeidsgiverne gjør på tariffavtalene i havnesektoren.

- Hvorfor arbeidsgiverne ønsker å forsure forhandlingsklimaet vet vi ikke. Vi får bare konstatere at de ønsker krig i stedet for konstruktiv dialog, sier Roger Hansen.

Powered by Labrador CMS