Den nye Scania-en har en drivende aksel og sving på de tre andre.

Fire aksler: Drift på en - og sving på tre

Thor Tenden Transports siste tilskudd i bilparken, er en Scania R650 med en litt uvanlig akselkombinasjon. Oppsettet gjør at nyttelastkapasiteten og snuegenskapene ved asfaltjobber blir forbedret.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjåfør Vidar Wangen mottok den nye krokbilen i midten av september på selskapets hovedkontor i Stryn. Han har vært med på å utforme den etter egne ønsker:

- Jeg trenger ikke tandemdrift på denne bilen, siden jeg kjører tom på asfalterte veier halvparten av tiden. Ved å ha tridem med sving på første og siste aksel, blir bilen ca. 250 kg lettere enn en tridem med tandemdrift. Det blir også lavere drivstofforbruk med én drivaksel enn med tandemdrift, sier Wangen.

Han kjører slakteavfall fra Førde til Hamar om vinteren og asfalt om sommeren. Scania-en med sving på tre aksler er mer skånsom mot asfalten enn en tridem med tandemdrift, på trange tun der det må svinges krapt og ofte.

Et nærmere blikk på fullt rattutslag på de styrende akslene på nybilen hos Tenden.

Tilpasset vinterkjøring på Vestlandet

Det ble markering med kake da den nye Scania-en kom til Thor Tenden Transport i Stryn den midterste helgen i september. Fra venstre: Daglig leder Rolf Olav Tenden og sjåfør Vidar Wangen.

Distrikssjef/selger hos Norsk Scania avdeling Stryn, Øyvind Hopland, forteller videre om den nye lastebilen:

- Vektmessig så er bilen ca. 250 kg lettere enn en tridem, og tar en med alufelger, blir bilen ca. 450 kg lettere.

Når det gjelder denne bilen, så er styringen av pusherakslingen modifisert og tilpasset vinterkjøring på Vestlandet for å sikre best mulig veigrep på framaksling og drivaksling. De styrende akslene på tridemen har akselløft.

De svingende akslene på tridemen (første og siste) har akselløft.

- Det er utrolig kjekt og givende å jobbe med folk som er opptatt av detaljer, selv om det kan av og til være vanskelig å oppfylle alle ønskene som kan komme, både for chassisleverandør og påbygger, sier Hopland om samarbeidet med Thor Tenden Transport og selskapets sjåfører.

Lett tilhenger

Denne høsten får Wangen også en ny lett slephenger som også skal være med på å maksimere nyttelasten.

- Wilco AS i Hønefoss bygger en henger for oss som skal ha en egenvekt på under fire tonn, sier Wangen.

Den leveres uten tipp for å spare vekt. Tippingen skjer ved å dra containeren/flaket over på bilen som tipper lasten og deretter plasserer den tilbake på slepet.

Powered by Labrador CMS