Containerne på vei til Orkanger
Det er nå gitt gass for havneutbyggingen på Orkanger.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Orkdal kommune har sagt ja til planene og havnestyret i Trondheim har godkjent at godshavnen utredes.
– Vi er inne i et spennende arbeid med mange aspekter. Jeg har stor tro på en realisering, sier markeds- og logistikksjef Rolf Aarland i Trondheim Havn.
18. august er han i gang med et halvannet års utredningsarbeid.
– Dette arbeidet gir oss også svar på kostnadsrammen. Jeg har imidlertid stor tro på et overkommelig kronebeløp det går an å leve med, sier Aarland.
Orkanger Havn, som er en del av Trondheim Havn IKS, skal bli Midt-Norges nye regionhavn for containergods. Den utvikles til en konkurransedyktig container- og ro/ro-havn for både stykkgods og industrigods.Orkanger Havn har fått et stort og viktig ansvar både som regionhavn og for å løse logistikkutfordringene i Midt-Norge.
Viktig logistikkledd
Havnen blir et sentralt logistikkledd med å ta importgodset til Trøndelag sjøveien fra continenthavnene. Dermed slipper mye av godset å gå via flaskehalsen Alnabru i Oslo for videre frakt på bil eller bane.
En slik logistikkløsning vil avlaste veinettet, og samtidig frigjøre kapasitet på jernbanen for det godset som naturlig bør gå mellom Oslo og trønderhovedstaden.
Orkanger Havn, som ligger 35 kilometer sørvest for Trondheim, vil nå utvikles for containerstuffing, lagring og cross-docking og fasiliteter som logistikkhotell, trailerparkering, vaskehall for trailere og kontorbygg.