Scania med selvkjørende «platoon»
Skal sende førerløse lastebiler i konvoi.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Førerløse lastebiler og drivstoffbesparende samkjøring – såkalt platooning – er noe de fleste lastebilprodusentene jobber med. Nå ser Scania ut til å bli først med kombinasjonen av førerløse biler og samkjøring.
I et samarbeidsprosjekt med blant andre havne- og transportmyndighetene i Singapore og Toyota, skal Scania prøve å organisere konvoier med fire lastebiler mellom havneterminaler i det lille landet. Tanken er at den første lastebilen har sjåfør, mens de tre påfølgende kjører helt av seg selv.
- Selvkjørende kjøretøy og platooning er hjørnesteiner i fremtidens bærekraftige transportsystemer, sier Claes Erixon, sjef for forskning og utvikling hos Scania.
Prosjektet er langsiktig og vil gå over to faser. I den første fasen skal systemer testes og tilpasses lokale forhold. Dette skal gjøres av Scania og Toyota i sine respektive testsentre i Sverige og Japan. Den andre fasen vil bestå av lokale forsøk og teknologiutvikling i Singapore.
- Lastebilfrakt er i dag en arbeidsintensiv bransje. Det er mangel på sjåfører. Derfor er platooning-teknologi en mulighet til å øke produktiviteten både i havnesektoren og lastebilbransjen, sier Pang Kin Keong i Committee on Autonomous Road Transport in Singapore (CARTS).