Sultne sjåfører: - Vi er helt hjelpeløse
Vi slo av en prat med to av de tyrkiske sjåførene som er strandet på Taraldrud på åttende døgnet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
MTlogistikk.no skrev tirsdag om de tre tyrkiske bilene fra Giray Lojistik, som i over en uke har stått på Taraldrud kontrollstasjon på E6 sør for Oslo, uten å få lov å kjøre videre.
Ifølge Statens vegvesen mangler de nødvendig kjøretillatelse og forskriftsmessige kjettinger for å kjøre videre i Norge.
- Vi er helt hjelpeløse, sier sjåførene Mehmet Mercan og Abdullah Hayva til AT.no når vi møter dem for en prat via tolk onsdag.
Lite hjelp å få
MTlogistikk.no blir servert kaffe laget på en primus med stadig mindre propan. Det er minus sju grader og virkelig surt på Taraldrud, der de tre toaksla trekkvognene av type Mercedes-Benz Axor er henvist. De to sjåførene, den tredje ligger i hytta og sover, forteller at de nå står på Taraldrud på åttende døgnet, og er fortvilet over liten hjelp både fra de ansatte på kontrollstasjonen og fra egen arbeidsgiver. Ifølge sjåførene står det feil dato på papirene de hadde med seg. Det står 2013 i stedet for 2014, og dermed ville ikke Statens vegvesen slippe dem videre.
- Vi her tom for mat og røyk. Papirene er innelåst på kontoret der, og det har vært stengt lenge. Vi kommer oss ikke av sted, sier de. De har ikke fått tilgang til telefon eller internett på kontrollstasjonen, noe de synes er dårlig når de har måttet være der så lenge. Heldigvis har de tilgang på toalettfasiliteter, men forteller med galgenhumor at det nå er tomt for toalettpapir.
Venter på papirer
Nå venter de på at arbeidsgiver Giray Lojistik skal få på plass nye papirer. Det kan ta tid, siden papirene først må skrives i Tyrkia, så godkjennes i Italia der lasten kommer fra før den kommer til Norge.
Sjåførene skjønner at regler er til for å følges, men antyder at det er unødvendig firkantet av veimyndighetene at de har måttet stå i åtte dager, bare et par mil fra der lasten skal losses. Sjåførene hevder at leveringen er den eneste jobben de skal gjøre i Norge, og at turen bærer tilbake til Tyskland etter endt oppdrag.
De tre semitrailerne er lastet med store metallrør, som skal til en adresse på Lillestrøm, rundt 30 minutters kjøring fra Taraldrud. Adressen og firmanavnet Abdullah Hayva viser til AT.no er imidlertid noe mangelfull, og vi har ikke klart å spore opp mottakeren av godset.
Taper penger
Samtidig taper de penger på å bli stående. Via tolken forklarer de at de får betalt per tur, og at det ikke blir noen overtidsbetaling for tiden de bruker i en norsk veikant.
Den første saken på AT.no og MTlogistikk.no skapte stor debatt, og flere syntes synd på sjåførene. Mehmet og Abdullah bekrefter at de har fått besøk av en hyggelig dame som kom med frukt til dem etter at hun hadde lest om dem.
Saken har skapt debatt etter at AT.no omtalte saken tirsdag, både under artikkelen og på AT.nos Facebook-side. Mange synes synd på sjåførene, men mange er også kritiske til både den tyrkiske arbeidsgiveren og sjåførene selv.