- Bare tungtransporten ødelegger veien
Tungtransporten får nesten all skyld for slitasje på veien, og nå kan det bli dyrere å kjøre tungtransport på norske veier.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Det spiller liten rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen til Aftenposten.
Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI) forteller at i alle analyser han har sett, kommer all slitasje av de tunge bilene. Privatbilene står for null slitasje.
Dette er nye opplysninger for den ferske samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen (Frp).
- Jeg har trodd at ett vogntog tilsvarer cirka 50 personbiler, sier Ketil Solvik-Olsen. Svaret er ikke helt galt, om man ser på piggdekkslitasje på veienes aller øverste lag. Svaret er imidlertid et annet når man ser på fysisk ødeleggelse og nedbryting av veiene ned gjennom lagene.
Samtidig er det klart at antall tunge kjøretøy på norske veier øker dramatisk, og det går altså voldsomt utover veiene. Blant annet har trafikken over Svinesund økt fra 385.680 biler i 1999, til nesten 800.000 biler i 2013.
Samtidig tillates det stadig større vogntog, og modulvogntog på 25,25 meter får tillatelse til å kjøre på stadig flere strekninger.
Nå er Transportøkonomisk institutt i Norge og svenskenes VTI i ferd med å måle konsekvensene av slitasjen i kroner og øre. Oppdraget har TØI fått av både Samferdsels-, Miljø- og Finansdepartementet. Rapporten skal være klar i 2014.
Det skal også vurderes om tunge kjøretøy betaler for lite for å kjøre på norske veier. Harry Kristoffer Nilsen i Norges Lastebileier-Forbund har regnet ut at et norsk vogntog på Østlandet i snitt bidrar med 350.000 kroner i avgifter hvert år.