15. november åpnet Einride sin første Einride Smartcharger Station i Roersberg utenfor Stockholm. Dette skal ifølge selskapet markere starten på etableringen av et omfattende ladenettverk for tungtransport, både i Sverige og internasjonalt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Satsingen gjøres i samarbeid med infrastrukturselskapet Polar Structure.
- Vi er stolte av å gjøre denne investeringen sammen med Polar Structure og at stasjonen også vil være åpen for allmennheten, sier CEO og grunnlegger Robert Falck i Einride satsingen.
I pressemeldingen opplyser selskapene at Einride Smartcharger Station er designet med fokus på sjåførens behov.
Interaktiv belysning skal hjelpe til med å lede sjåførene til riktig lader og viser kjøretøyets ladestatus. Stasjonen inneholder også en komfortabel sjåførlounge med fasiliteter som toalett, dusj og kjøkken, hvor sjåførene kan holde seg oppdaterte om ladestatus og kjøretøyets ytelse.
Stasjonen i Roersberg ligger strategisk plassert rett nord for Stockholm, kloss inntil E4. Stasjonen har totalt ni ladepunkter med dynamisk ladekapasitet på opptil 800 kW, og har plass for lading av inntil åtte lastebiler samtidig.
Ladestasjonen er delt inn i to områder: «Charge & Go» for hurtiglading og «Charge & Park» for lading som kan foregå over natten. Charge & Go har fem ladepunkter som leverer opptil 240 kW per punkt. Charge & Park har fire ladepunkter som leverer opptil 160 kW per punkt, med mulighet for å utvide med ytterligere tre punkter ved fremtidige behov.
Stasjonen driftes i starten med vindkraft, med planer om å gå over til vannkraft i løpet av neste år.
Flere Einride Smartcharger-stasjoner er under utvikling for å møte det økende ladebehovet i Sverige. Neste fullskala stasjon åpner i Varberg i 2024 som en del av Nordic Link-nettverket, som kobler Norden med kontinentet. Etableringen av disse stasjonene er delvis finansiert av støtteprogrammene Klimatklivet og NextGenerationEU. I dette nettverket er det også planlagt ladestasjoner i Sør-Norge. Disse planene fortalte selskapet om tidligere i sommer da de annonserte et større elektrisk samarbeid med PostNord i Skandinavia.