FØRSTEMANN I SANDEFJORD:Tirsdag 21. mars ble Digitoll introdusert på de internasjonale fergeterminalene. Førstemann som tok løsningen i bruk i Sandefjord var LRN-sjåfør Patrick Andersson, som mottok blomster og påskeegg av toller Atle Kjelsrud.
Innførte Digitoll for internasjonale fergeruter
Drøyt fire måneder etter at Digitoll ble innført på grensepasseringer på land for lastebil, er løsningen nå også innført på de internasjonale fergehavnene i Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Digitoll-løsningen innebærer at informasjon om transporten,
varene og føreren sendes digitalt til Tolletaten før grensepassering. Tollerne
på grensen har da mulighet til å vurdere behovet for ytterligere kontroll og
fremlegging av dokumentasjon når lastebilen ruller av fergen. Målet er å få en
mer målrettet og effektiv tollbehandling og kontrollvirksomhet. Gevinsten for
sjåførene er, hvis de får klarsignal og ikke skal kontrolleres nærmere, får en
mye raskere og smidigere grensepassering enn tidligere.
Tirsdag ettermiddag markerte Tolletaten begivenheten på
fergeleiet i Sandefjord, med Logistikk Inside, NRK og lokalavisen Sandefjords
Blad på slep. Samme dato ble løsningen tatt i bruk på fergekaiene i Oslo,
Larvik og Kristiansand.
I mai vil Digitoll også bli tilgjengelig på fergekaiene i
Bergen og Stavanger, da Fjordline drar i gang internasjonal fergetrafikk fra
disse havnene igjen (skip under ombygging som settes i trafikk i mai).
LRN og KGH Customs Services på første ferge
Det var Patrick Anderssons Volvo som rullet først av
Strømstad-fergen til Fjordline tirsdag ettermiddag.
Med god bistand fra speditøren KGH Customs Services var
opplysningene om transporten sendt inn i forkant, noe som bidro til at
grensepasseringen gikk lett som en plett for svensken.
53-åringen fra Orust begynte å kjøre lastebil noen få
måneder før Berlinmurens fall i 1989, siden 1996 har det grått i internasjonale
transporter. I tillegg til å være godt kjent på norske veier, har han gjennom
årene rukket å stifte bekjentskap med mange kriker og kroker av det europeiske
kontinentet også.
Å få et mer målrettet kontrollregime og bedre oversikt over
hvilke varer som kommer inn til Norge er som kjent hovedårsaken til at
tollregimet er i stor endring og hoveddrivkraften bak utrullingen av Digitoll.
Men det byr også på en åpenbar effektivitetsgevinst. Tolletaten bruker mindre
tid til å ekspedere papirbunker, slik at mer tid kan frigjøres til selve
kontrollvirksomheten. For sjåførene er effektivitetsgevinsten en raskere
grensepassering – i det minste i de tilfellene man ikke velges ut til en
nærmere kontroll eller at det er behov for å gi tollerne mer dokumentasjon ved grensepassering.
På generelt grunnlag er sjåfør Patrick Andersson svært
positiv til Digitoll, og har benyttet seg av løsningen hyppig på sine mange
Norges-transporter siden ifjor høst. Disse har vært over Svinesund
- Det virker jo stort sett veldig bra og man sparer en del
tid. Det har riktignok vært noen ganger der køen har hopet seg opp i
innkjøringen til tollstasjonen på Svinesund, og da blir man jo stående i den
samme køen som alle andre, sier han.
De siste tre årene har han kjørt fast for LRN. Denne tirsdagen
var han på vei fra Varberg i Sverige til Svarstad i Vestfold med takstoler til
et byggeprosjekt.
Og lykkeligvis for Andersson fant ikke tollerne noen grunn
til å kontrollere lasten inngående denne gangen, og han kunne raskt rulle
videre.
- Tett samarbeid mellom etaten og næringslivet
Det var speditøren KGH Customs Services som sørget for at de
digitale dokumentene var innsendt på forskudd og som gjorde at tollerne på jobb
fikk en enkel oppgave med å gå gjennom dokumentasjonen før Fjordline-skipet MS
Oslofjord klappet til kai.
Per Halvordsson
er Customer Experience Manager i KGH Customs Services.
- – Vi ønsker å være tidlig ute å hente erfaringer, ikke bare for oss selv, men fordi vi ønsker å tilby våre kunder å kjøre Digitoll, sa han.
KGH Customs Services, som er et datterselskap av A.P.
Møller-Mærsk, er en av Europas største kompetansehus innen fortolling med
kontorer i en rekke land. Sammen med et knippe andre tunge norske tollmiljøer
er nøkkelpersonell knyttet opp mot arbeidet med å legge om det norske
tollregimet. Både Halvardsson og Jan
Erik Ressem, IT-direktør i Tolletaten, setter stor pris på den tette dialogen
mellom tolletaten og næringslivet. Som kjent har Tolletaten, på bakgrunn av
innspill fra næringslivet, utsatt avviklingen av direktekjøringsordningen frem
til mars 2025.
- Viktig å få til en gradvis overgang til Digitoll
- Vi setter naturligvis pris på at flere og flere velger å
benytte seg av Digitoll, slik at utfasingen av direktekjøringsordningen skjer
mest mulig gradvis. Om «alle» sitter på gjerdet helt frem til all frakt skal
skje via Digitoll, kan man fort få en del av de utfordringene næringen selv har
advart mot med lange køer på de mest trafikkerte grensestasjonene. Tolletaten
er derfor veldig behjelpelig med info og rådgivning til de som vil over på
Digitoll allerede nå, sier Ressem.