FØRSTEMANN I SANDEFJORD:

Innførte Digitoll for internasjonale fergeruter

Drøyt fire måneder etter at Digitoll ble innført på grensepasseringer på land for lastebil, er løsningen nå også innført på de internasjonale fergehavnene i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TOLLHJELP: Per Halvordsson (f.h.) og kollegene i KGH Customs Services sørget for at all dokumentasjon var fremme før sjåfør Patrick Andersson rullet ut av fergen i Sandefjord.

Digitoll-løsningen innebærer at informasjon om transporten, varene og føreren sendes digitalt til Tolletaten før grensepassering. Tollerne på grensen har da mulighet til å vurdere behovet for ytterligere kontroll og fremlegging av dokumentasjon når lastebilen ruller av fergen. Målet er å få en mer målrettet og effektiv tollbehandling og kontrollvirksomhet. Gevinsten for sjåførene er, hvis de får klarsignal og ikke skal kontrolleres nærmere, får en mye raskere og smidigere grensepassering enn tidligere.

Tirsdag ettermiddag markerte Tolletaten begivenheten på fergeleiet i Sandefjord, med Logistikk Inside, NRK og lokalavisen Sandefjords Blad på slep. Samme dato ble løsningen tatt i bruk på fergekaiene i Oslo, Larvik og Kristiansand.

OVERSIKT: Med innsendte dokumenter på forhånd kan tollerne foreta en vurdering på forhånd hvilke transporter som skal kontrolleres nærmere. De neste to årene er forhåndsvarslingen frivillig, før den blir obligatorisk for alle transportformer i mars 2025.

I mai vil Digitoll også bli tilgjengelig på fergekaiene i Bergen og Stavanger, da Fjordline drar i gang internasjonal fergetrafikk fra disse havnene igjen (skip under ombygging som settes i trafikk i mai).

LRN og KGH Customs Services på første ferge

Det var Patrick Anderssons Volvo som rullet først av Strømstad-fergen til Fjordline tirsdag ettermiddag.

KAKEFEIRING: Ingen milepælsmarkering uten marsipankake.

Med god bistand fra speditøren KGH Customs Services var opplysningene om transporten sendt inn i forkant, noe som bidro til at grensepasseringen gikk lett som en plett for svensken.

53-åringen fra Orust begynte å kjøre lastebil noen få måneder før Berlinmurens fall i 1989, siden 1996 har det grått i internasjonale transporter. I tillegg til å være godt kjent på norske veier, har han gjennom årene rukket å stifte bekjentskap med mange kriker og kroker av det europeiske kontinentet også.

Å få et mer målrettet kontrollregime og bedre oversikt over hvilke varer som kommer inn til Norge er som kjent hovedårsaken til at tollregimet er i stor endring og hoveddrivkraften bak utrullingen av Digitoll. Men det byr også på en åpenbar effektivitetsgevinst. Tolletaten bruker mindre tid til å ekspedere papirbunker, slik at mer tid kan frigjøres til selve kontrollvirksomheten. For sjåførene er effektivitetsgevinsten en raskere grensepassering – i det minste i de tilfellene man ikke velges ut til en nærmere kontroll eller at det er behov for å gi tollerne mer dokumentasjon ved grensepassering.

På generelt grunnlag er sjåfør Patrick Andersson svært positiv til Digitoll, og har benyttet seg av løsningen hyppig på sine mange Norges-transporter siden ifjor høst. Disse har vært over Svinesund

- Det virker jo stort sett veldig bra og man sparer en del tid. Det har riktignok vært noen ganger der køen har hopet seg opp i innkjøringen til tollstasjonen på Svinesund, og da blir man jo stående i den samme køen som alle andre, sier han.

De siste tre årene har han kjørt fast for LRN. Denne tirsdagen var han på vei fra Varberg i Sverige til Svarstad i Vestfold med takstoler til et byggeprosjekt.

Og lykkeligvis for Andersson fant ikke tollerne noen grunn til å kontrollere lasten inngående denne gangen, og han kunne raskt rulle videre.

- Tett samarbeid mellom etaten og næringslivet

Det var speditøren KGH Customs Services som sørget for at de digitale dokumentene var innsendt på forskudd og som gjorde at tollerne på jobb fikk en enkel oppgave med å gå gjennom dokumentasjonen før Fjordline-skipet MS Oslofjord klappet til kai.

Per Halvordsson er Customer Experience Manager i KGH Customs Services.

- – Vi ønsker å være tidlig ute å hente erfaringer, ikke bare for oss selv, men fordi vi ønsker å tilby våre kunder å kjøre Digitoll, sa han.

KGH Customs Services, som er et datterselskap av A.P. Møller-Mærsk, er en av Europas største kompetansehus innen fortolling med kontorer i en rekke land. Sammen med et knippe andre tunge norske tollmiljøer er nøkkelpersonell knyttet opp mot arbeidet med å legge om det norske tollregimet. Både Halvardsson og Jan Erik Ressem, IT-direktør i Tolletaten, setter stor pris på den tette dialogen mellom tolletaten og næringslivet. Som kjent har Tolletaten, på bakgrunn av innspill fra næringslivet, utsatt avviklingen av direktekjøringsordningen frem til mars 2025.

- Viktig å få til en gradvis overgang til Digitoll

- Vi setter naturligvis pris på at flere og flere velger å benytte seg av Digitoll, slik at utfasingen av direktekjøringsordningen skjer mest mulig gradvis. Om «alle» sitter på gjerdet helt frem til all frakt skal skje via Digitoll, kan man fort få en del av de utfordringene næringen selv har advart mot med lange køer på de mest trafikkerte grensestasjonene. Tolletaten er derfor veldig behjelpelig med info og rådgivning til de som vil over på Digitoll allerede nå, sier Ressem.

Fra venstre: Patrick Andersson (sjåfør LRN), Per Halvordsson (Business Development Manager Nordic, KGH Customs Services), Atle Kjelsrud (toller Oslofjord), Jan Erik Ressem (IT-direktør, Tolletaten), Mette Gulbrandsen (Prosjektleder utrulling av Digitoll, Tolletaten) og Fredrik Langfeldt (Spedisjon- og terminalsjef, Fjordline).
Powered by Labrador CMS